033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Vad är en algoritm?

Vad gör algoritmer och behövs dem verkligen?

Du har hört uttrycket algoritm flera gånger men vad är det egentligen? Algoritmer finns överallt i vår vardag och du kommer i kontakt med dem flera gånger varje dag och vid alla möjliga tillfällen.
Vi försöker reda ut vad en algorim är för något, vad den används till och hur du påverkas av dem.

En algoritm är en bit programvara som används till att beskriva vad som ska utföras vid vilket tillfälle och vad som triggar utförandet.
Det handlar alltså om att när du utför något så ska det här hända och det här resultatet ska skickas till dig. En del beskriver algoritmer som ett recept med en bestämd ordning på vilka ingredienser som ska mixas och hur dem ska hanteras. Man kan i förlängningen även då säga att dem bestämmer vilken kaka det ska bli - om vi använder metaforen med recept.

Google använder en algoritm som till stora delar hålls hemlig för utomstående men man har nämnt i olika sammanhang att man använder 200 olika faktorer för att bedöma rankingen av hemsidor. Vi har alla dessa rankingfaktorer samlade här i en serie artiklar.


Vad gör en algoritm?

Idag är algoritmer oerhört betydelsefulla och många gånger en förutsättning för att en del saker överhuvudtaget ska kunna fungera.
Vi möter och tar del av information i en mängd olika kanaler varje dag och varje gång du gör en sökning på t ex Google så används olika algoritmer för att ge dig bästa sökresultat. Utan algoritmer så hade det här faktiskt varit omöjligt.

Sociala medier använder algoritmer för att ge dig ett relevant flöde baserat på vad du gillar, vad du gjort och vilka platser du varit på. Utan algoritmer så hade du inte fått ta del av anpassade inlägg och artiklar för just dig.
Tittar vi på Facebook och deras algoritmer så hade man i början en väldigt enkelt uppsättning i sin algoritm. Man hade en algoritm som man kallade för Edge Rank som i sin absoluta enkelhet gav användare resultat och ett flöde baserat på närhet, aktualitet och betydelse. 2013 så utvecklade då Google sn nuvarande algoritm som idag tar hänsyn till flera tusen andra parametrar som innebär en anpassning på individnivå som ibland är skrämmande. Det handlar om allt från vad du har gillat tidigare till vilka sidor dina vänner gillar och vilken typ av reklam som du har valt bort.

Googles algoritm

Utan sin berömda algoritm hade Google inte varit det företag dem är idag. Det hade enkelt inte gått att göra det dem har gjort utan hjälpen och insikterna man fått från sina intelligenta algoritmer. Men hur fungerar egentligen Googles algoritmer?

I början konkurrerade Google med andra sökmotorer som t ex AltaVista och Yahoo men man insåg tidigt att man behöver hjälp av intelligenta program för att utveckla tjänsterna så att deras användare stannar kvar och framförallt använder Google mer. Man jobbade mer viosionärt med sina algoritmer än vad konkurrenterna gjorde och man har idag nått en klar marknadsdominans när det gäller internet. AltaVista finns inte kvar t ex.

Kort och gott kan man sammanfatta Googles algoritmer med att dem sammanför säljare och köpare på ett interaktivt, intuitivt och framförallt informativt sätt som aldrig någonsin tidigare har gjorts i världshistorien. Man dominerar allt sök på internet idag tack vare sina algoritmer.


Är det bra eller dåligt med algoritmer?

Precis som med så mycket annat så finns det både för- och nackdelar med algoritmer. Det man alltid måste komma ihåg är att det är vinstdrivande företag bakom alla algoritmer oavsett vilken plattform dem används på och oavsett vilket syfte dem är tänkta att fylla. Det påverkar ju också hur och på vilket sätt du blir påverkad och också vilken negativ effekt det ibland kan få. Här är ett exempel på hur en av Sveriges största och mest omtyckta föreläsare blev påverkad av det negativt - läs om hur Torkild Skiöld blev negativt påverkad av ändringar i Facebooks algoritm.

I instagram t ex så ser vi bara en del av allting som publiceras på plattformen av andra användare och då vill man från Instagrams sida att vi ska se så relevanta inlägg som möjligt - det har man åstadkommit genom att låta algoritmen styra med hjälp av t ex gilla-markeringarna.

Oavsett vad man tycker så kan man inte bli irriterad över att företagen bakom plattformarna vill tjäna pengar genom att styra vilka regler som ska gälla och hur deras intelligenta algoritmer och program ska använda den information som delas på plattformarna. Det är liksom deras affärsidé. Men visst - en gräns finns alltid för vad som är ok.

Tycker du det är bra eller dåligt med algoritmer?

Vill ni få hjälp med att synas på Google?
Ring oss eller skicka ett mail till oss så löser vi det.