033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Hur ska man optimera bilder till hemsidan?

Vad ska man tänka på när man jobbar med sina bilder för webben?

Du har säkert redan insett att lägga till lite bilder på din hemsida gör underverk för användarupplevelsen. Men bilder har också en stor betydelse för hur Google tolkar och bedömer din hemsida - det har alltså betydelse för er sökmotoroptimering av hemsidan.
Men vilka saker är viktiga att tänka på när man ska optimera sina bilder för hemsidan? Vi går igenom det du måste göra och det du bör göra med dina bilder för att optimera dessa på bästa sätt.

Olika meta-data och parametrar att ta hänsyn till för bilder på hemsidan

En sak som är viktig när det gäller bilder är att rätt bild ska vara på rätt plats. Med det menar vi att rätt format och rätt storlek för respektive element på hemsidan. På så sätt så laddas korrekt bild in vid inläsningen av din sida.

Format och storlek på bilden

Man ska tänka på vilken typ av bild man har och hur "avancerad" bilden är. Två format används fortfarande väldigt ofta och det är PNG-formatet och så är det JPEG (även förkortat till jpg).
För det mesta är JPEG ett bra alternativ men vi rekommenderar att du använder png-formatet när det handlar om bilder som har en enklare grafik och om du kanske behöver ha bilden med transparent bakgrund. Det innebär oftast att bilderna (i png-format) är mindre storleksmässigt och du får bilder som är mer än godkända sett till kvalitet och UX.

Om du istället har ett foto (t ex en fin från en resa) så är det andra formatet att rekommendera - jpeg. Som regel tycker vi att du ska använda jpeg-formatet för alla bilder som är fotografier i grunden då det blir bäst kvalitet och inläsning av bilderna på sidan.
När det gäller storlek på bilden så tänk igenom vilken storlek den faktiskt ska ha och vilken storlek det är i elementet på sidan som bilden ska ligga i. Det här är superviktigt då laddningstiden för er hemsida blir längre om ni har fler stora bilder än vad som är nödvändigt.

glöm inte att optimera dina bilder för hemsidan på ett korrekt och smart sätt så Google och dina besökare 
							förstår vad bilden handlar om

Att optimera bilderna för er hemsida hjälper både Google att förstår er hemsida och era besökare att få en bättre upplevelse.

Sökoptimering av dina bilder på sidan

Idag så är Google bra på att förstå bilderna och att tolka bildens betydelse men man måste ändå optimera bilderna i form av att beskriva bilden genom olika meta-taggar. Dessa taggar hjälper Google att förstå bilden, vad den föreställer och också det övriga innehållet på sidan bättre.

Vi säger att man alltid ska tänka på dessa saker när det gäller optimering av bilderna på hemsidan:
Filnamnet - det vill säga bildens namn
Bildens alt-tag - hjälper även till att beskriva bilden för personer som använder skärmläsare
Bildens title-tag - hjälper läsaren att förstå mer om sidans innehåll och ger er en bra möjlighet att optimera sidan ytterligare
Att bilden är relevant för aktuellt innehåll

Bildens filnamn

När du ska välja filnamnet för bilden är det viktigt att du tänker efter ett par gånger och ger bilden ett namn som är kopplat till ämnet på aktuell sida och även vad du sökoptimerar mot.
Google och andra sökmotorer använder filnamnet delvis för att förstå vad bilden handlar om men även vad sidan handlar om så det är ibland helt avgörande vad era bilder är döpta till.

Vi ger dig exempel på bra, nästan bra och riktigt dåliga filnamn så du förstår vad vi menar. I exemplet utgår vi från att du skriver en artikel om Volvo V60:
Bra filnamn: volvo-v60-2016.jpg
Nästan bra filnamn: volvo.jpg
Dåligt filnamn: bil.jpg

Bildens alt-tagg (eller alt-attribut)

Alt-taggen eller alt-attributet betyder egentligen bildens alternativa text och har som största syfte att presentera bilden i skrift, text vid dem tillfällen som det behövs och krävs. Det handlar oftast om personer med nedsatt syn som använder skärmläsare som då får bilden uppläst istället. Alt-taggen används också om bilden inte kan visas av någon anledning och då syns alt-taggen som text istället.

Att alt-attributet är viktigt för dina bilder förstår du kanske framförallt ur ett användarperspektiv men också för Google att kunna koppla ihop sidans text, bildens filnamn och bildens alt-tagg.

Bildens title-tagg

Denna har egentligen ingen vikt gällande SEO men tänker man på användarens upplevelse (vilket du måste göra) så anser vi att den är viktig för din hemsida. Denna tagg plockas inte upp av Google men den visas när du hovrar (för musen över) över bilden. Du förstår då kanske att den är till viss hjälp för dig att få ut syftet med bilden och sidan till dina besökare.

Sammanfattning om optimering av bilderna på er hemsida

Som sammanfattning vill vi bara påminna igen om att tänka på både Google och era besökare när ni jobbar med bilder på er hemsida. Alla besökare vill få en bra upplevelse av besöket på er hemsida och det är faktiskt er uppgift att se till så dem får det - dem har ju valt att klicka in på er hemsida så dra nytta av det.
När det gäller Google så är det viktigt att bilden beskriver innehållet, att filnamnet berättar om innehållet och att alt-taggen ger information till Google vad bilden och texten handlar om. Om ni dessutom lägger till en title-tagg till bilden så är det ett plus.

Har ni kollat igenom era bilder på hemsidan ännu?

Vill ni få hjälp med att synas på Google?
Ring oss eller skicka ett mail till oss så löser vi det.