Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring
En bannerannons är en annons som syns på en hemsida och den används vid marknadsföring via annonser via t ex
Google Ads.
Det här är ett av de äldsta sätten att göra sin marknadsföring på via nätet. Man känner igen en bannerannons från t ex tidningar, nischade bloggar och liknande platser.
I bilden ser man tre stycken bannerannonser - kan du lista ut vilka?
En bannerannons är t ex en bild, en animering eller kanske en kort video som marknadsför en produkt, ett varumärke eller något annat. Du ser dem varje dag och framförallt så
kommer du i kontakt med dem när du besöker en nyhetssite t ex.
Syftet med en bannerannons är naturligtvis att locka den som ser annonsen att klicka på den. Man använder det till att bland annat bredda sin målgrupp vilket man gör effektivt med en
smart och bra bannerannons.
Det som framförallt skiljer en bannerannons från andra annonstyper på nätet är att man får större möjligheter till kreativitet. Man kan t ex göra en enklare bannerannons bestående av kanske en logo, ert budskap och produkter. Men man kan också göra mer avancerade annonser i form av video eller animationer som kommunicerar ut ert budskap på ett mer interagerande sätt.
När man klickar på en annons så kommer man till er hemsida. Den måste ju då, som du förstår, vara anpassad till syftet med annonsen annars så riskerar ni att missa målet med er annonsering och att er investering då riskerar att bli bortkastad. Vi kan hjälpa er med att skapa snygga och effektiva landningssidor för er bannerannons.
Bannerannonsering fungerar enkelt uttryckt som så att du betalar en webbplatsägare för att synas med din annons där. Detta görs oftast via vad man kallar för display-nätverk eller annonsnätverk.
Ett av de allra största av dessa nätverk är Googles Display nätverk. Dem i sin tur köper utrymme på olika webbplatser och bloggar som dem sedan säljer vidare till annonsören - i det här fallet du.
Det vanligaste sätt du får betala på är genom PPC - pay per click. Du betalar alltså bara när någon klickar på din annons. Ett annat sätt att betala på är CPM - cost per thousand impressions. Det innebär att du betalar en summa för antalet visningar av din annons.
En stor fördel med bannerannonseringen är att du kan rikta den mot en specifik målgrupp, en bestämd geografi eller en viss typ av webbplatser. Mycket effektivt med andra ord för att verkligen nå ut till rätt personer med era annonser.
En bra utformad annons ger er stora möjligheter att lyckas riktigt bra med er bannerannonsering. Men hur får man till en bra bannerannons då?
En viktig sak är att annonsera där er målgrupp finns och där dem är aktiva. När man har identifierat det så måste man skapa en annons som lockar till att bli klickad - man
måste ha en bra CTA helt enkelt.
Möjligheterna med bannerannonsering är att man kan skapa tydliga och framförallt positiva associationer till ert varumärke eller er tjänst och produkter. Man kan alltså med stor fördel
använda bannerannonser till att bygga och stärka sitt varumärke. Tänk på att använda samma färger, logga och typsnittet i era olika annonser. Det hjälper till att öka kännedomen om ert varumärke.
Tänk på att verkligen optimera er bannerannonsering så att den verkligen får chansen att fylla syftet med kampanjen. Rikta dem till rätt målgrupp, rätt geografi, rätt webbplatser och framförallt
så tänk på innehållet i bannerannonserna.
Om man inte vet hur man ska hantera sina annonser (eller för den delen varför) så är risken stor att resultaten som man hoppas på uteblir.
Vill ni få stöd eller hjälp? Vi hjälper er med er bannerannonsering - kontakta oss här.