033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Ux - user experience, användarupplevelse

UX - Användarens Upplevelse - er framgång

Användarens upplevelse av er webbplats är idag oerhört viktig. Men vad ska man tänka på när det gäller UX - användar upplevelse?

UX - användar upplevelsen på er webbplats är många gånger avgörande för om besökaren stannar kvar eller inte.

Användarens Upplevelse är viktig. Jätteviktig.

Allting utvecklas. Så även sökmotorerna och tekniken bakom allting. Idag är användarens upplevelse oerhört viktig för er webbplats. Lyckas ni inte med eran UX och ert fokus på användaren så faller ni i det långa loppet och era konkurrenter springer förbi er med stora steg.

När vår värld har blivit så global och så "tight" som den blivit så förväntar vi oss att få korrekt information och den vill vi ha blixtsnabbt. Vi värderar sändaren av budskapet utifrån kriterierna trovärdigt, tillgängligt och tillförlitligt. tillgängligheten är den enskilt viktigaste punkten när vi pratar om ux och användarens behållning av er webbplats.


Mobile First

Idag använder vi våra mobiltelefoner till att surfa och vi kollar upp olika tjänster, företag eller vad det nu kan vara första gången via mobilen. Vi kommer alltså i kontakt med nya saker via våra mobiler.
Därför är det oerhört viktigt med mobilanpassad webbplats och ett anpassat innehåll och upplevelse.
Webbplatsen måste anpassa sig efter dem olika skärmstorlekarna som finns idag och idag är tekniken man använder responsiv design.


Laddningshastigheten - hur snabb är hemsidan?

I takt med det vi beskrev i förra stycket om "mobile first" så är det naturligvis viktigt att er hemsida är snabb - surfar man på mobilen så förväntar man sig en snabb webbplats. Så är det bara.
Tidigare studier om laddningshastighet visar att risken ökar för att besökaren lämnar er sida för varje sekund som man tvingas vänta.
Hela 53 % lämnar en webbplats om den tar längre än tre (3) sekunder att ladda. Den här gränsen minskar också ju mer vi använder våra mobiler för att surfa så det gäller verkligen att ha koll på sin laddningstid för hemsidan. Så det gäller att ni jobabr med att få ner laddningstiden på er webbplats.


Några av dem faktorer som påverkar laddningstiden är bland annat:
Erat webbhotell
Caching
Era bilder
Olika script
Era filer och hur dem är uppsatta


För att kolla din laddningshastighet så finns det flera bra verktyg som du kan använda dig av. Ett par av dem verktygen är Googles Page Speed test och svenska Pingdom.


Menystruktur och navigering - hur lätt är det att hitta på hemsidan?

Att det ska vara lätt att hitta runt på er hemsida är väl ganska självklart men det är svårare än ni tror att få till det så att det verkligen blir bra för den som besöker er hemsida.
En bra struktur och en navigering som är enkel att förstå är viktigt men det är också lika viktigt att få befintliga besökare att hitta tillbaka till en sida som man tidigare varit på.


Länkning internt mellan era egna sidor på hemsidan är viktigt ur flera olika aspekter - bland annat UX men även att Google gillar interna länkningar då dem tolkar det som att det finns mer intressant material att visa upp för besökaren. Men ta nu inte och länka kors och tvärs över er hemsida - tänk på att ni ska skapa någonr form av värde för era besökare, eller hur?


Några tips på smart och bra navigering
Menyn - är menyn enkelt att använda över alla olika enheter och skärmstorlekar? Är det lätt att förstå var man kan hitta det man vill läsa om?
Breadcrumbs - används vid olika tillfällen och är också bra ur framförallt ux-perspektiv. Breadcrumbs hjälper besökaren att gå tillbaka till tidigare sidor bland annat.
Interna länkar - att länka vidare internt till andra sidor på er hemsida ses också av Google som en bra signal att ni har content som är till nytta för den som letar efter det. Ur UX är det också bra då ni bjuder in till att läsa mer och ta del av mer av det som ni erbjuder på er hemsida.
Här kommer ett exempel på hur en bra länkning internt kan se ut

Att länka internt hjälper besökaren och sökmotorerna att ta del av ditt innehåll.

SSL-certifikat - inte bara för e-handel

Ett SSL-certifikat visar att trafiken till och från aktuell hemsida sker via kryptering. Det innebär att om det är en webbplats där du t ex ska logga in till något så sker inloggningen och all den datan som du skickar när du ska logga in via krypterade vägar. Det innebär att det inte går (eller är oerhört svårt) att komma över den information som skickas. Så om du kommer till en sida som inte har ett fungeraden SSL-certifikat så ska du vara uppmärksam.


Idag är SSL-certifikat också en standard enligt Google och det här innebär att en sida som inte har SSL-certifikat kommer ranka sämre jämfört med sidor som har det vid sökningar.

Ring oss eller skicka ett mail till oss så berättar vi hur vi kan hjälpa er framåt.


Innehåll i vår SEO-guide

OnPage SEO

OnPage SEO handlar om innehållet på din site och hur du på olika sätt ska optimera det för bästa resultat.
Mer om onpage seo

OffPage SEO

OffPage är den optimering som görs "utanför" din site t ex länkar, aktiviteter på sociala medier och annat.
Mer om offpage seo

SEO-Verktyg

Ta hjälp och dra nytta av dem bästa och mest givande seo-verktygen som idag finns att tillgå
Mer om seo-verktyg här.

UX - Användarvänlighet

Glöm aldrig bort att skriva för användaren när du jobbar med, skriver SEO för din site. Det straffar sig.
Mer om UX här

SEO-Struktur "Onsite"

SEO handlar också om bra struktur. Det ska vara tydligt och logiskt att använda er site för besökare.

SEO - "Mobile first"

Idag används mobilerna mer än datorerna för att surfa. Då måste siten också vara anpassad för det.