Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring
Det finns hur många verktyg som helst som Ni kan använda er av. Men tänk på att använda er av rätt verktyg för att lyckas göra bra analyser.
Idag finns massor av bra (och dåliga ?) seo verktyg att använda sig av på marknaden. En del av dem är gratis andra är så kallade "freemium" produkter det vill säga att du får en testperiod för att sedan lösa ett abonnemang om du vill fortsätta använda tjänsten.
Användningsområdena för dem olika seo verktygen sklijer sig åt litegrann men vanligtvis handlar det om att man använder dem till att hitta brister och fel på webbplatsen, analyser och uppföljning men även till att göra prognoser för tänkta förändringar. Det sistnämnda är nåtgot som vi verkligen gillar - man kan ta befintlig data och se in i framtiden.
En del av urpsrungskällan och en av platserna med den korrekta datan. Googles egna verktyg där du kan se en hel del bra och nödvändig information som t ex antalet besökare, vilka sidor som besökts, ingångssidan, vilken plats man sökte ifrån, trafikällor, hur lång tid man var inne på sidan osv. Du förstår nu att den är ganksa användbar.
Google Analytics är, om man använder ALLA funktioner, troligen det mest avancerade av de seo verktyg som finns.
Vi kan nog lova att det inte finns en enda person som använder alla enksilda funktioner i verktyget för sitt seo-arbete.
Verktyget består av olika delar och man kan använda delarna för sig eller tillsammans och även ha som underlag skapa riktigt bra rapporter för sin uppföljning.
En screenshot på Google Analytics.
Google Search Consoele är ett seo verktyg som vi gillar skarpt. Och det blir bara bättre och bättre och vi ser nya sätt att använda det på och använda det till framförallt. Google Search Console kan man beskriva som kärnan i Googles olika verktyg och den innehåller riktigt bra data och framförallt kjorrekt data.
Search Console njuder även på några andra bra features och det är bland annat att du kan se och följa dina länkar där. Här kan du också se varifrån läönkarna kommer (vilka domäner som länkar till dig) och det är ju användbart
av flera olika anledning.
Google Search Console är bra.
Ett bra verktyg för framförallt sökordsanalys är Ubersuggest av Neil Patel. Det är bra att använda sig för att få en bra pöversikt
över sökvolymer bland annat för olika sökord.
Dock så vill vi flagga lite för att det kan vara lite missvisande ibland när det gäller den svenska marknaden och andra "mindre" marknader i Googles värld.
Det finns många verktyg där ute som kontrollerar och genomsöker webben efter duplicerat (kopierat) innehåll. Google vill att alla sidor och allt material ska
vara unika och unikt.
Ett av dessa seo verktyg som vi verkligen gillar är Copyscape. Vi gillar det för att det är rakt på, ingen bullshit och du behöver
inte binda fast dig i abonnemang. Deras betalversion av sin plattform bygger på att du fyller på ditt konto med crediter som du sedan använder. Fyll på med 10 dollar och
du klarar dig väldigt långt på det.
Det här verktyget är grymt bra och väldigt träffsäkert. Den ger dig möjlighet att testa hur snabb din sida laddas från sju (7) olika server-locations runt om i världen.
Du får konkreta förslag på vad du bör åtgärda för att få upp hastigheten och därmed bli lite mer omtyckt av Google.
En bra laddningstid bör i pingdoms seo verktyg ligga på i alla fall 1,5 renderade sekunder. Vår site (denna url) ligger på 464ms vilket är grymt bra. Kommer du dit ska du vara riktigt nöjd.
OnPage SEO handlar om innehållet på din site och hur du på olika sätt ska optimera det för bästa resultat.
Mer om onpage seo
OffPage är den optimering som görs "utanför" din site t ex länkar, aktiviteter på sociala medier och annat.
Mer om offpage seo
Ta hjälp och dra nytta av dem bästa och mest givande seo-verktygen som idag finns att tillgå
Mer om seo-verktyg här.
Glöm aldrig bort att skriva för användaren när du jobbar med, skriver SEO för din site. Det straffar sig.
Mer om UX här
SEO handlar också om bra struktur. Det ska vara tydligt och logiskt att använda er site för besökare.
Idag används mobilerna mer än datorerna för att surfa. Då måste siten också vara anpassad för det.