033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Bra SEO verktyg att använda

Använd er av rätt verktyg för ert arbete med seo.

Det finns hur många verktyg som helst som Ni kan använda er av. Men tänk på att använda er av rätt verktyg för att lyckas göra bra analyser.

Få tips om bra och erkända seo-verktyg att använda er av

Användbara SEO Verktyg för dig

Idag finns massor av bra (och dåliga ?) seo verktyg att använda sig av på marknaden. En del av dem är gratis andra är så kallade "freemium" produkter det vill säga att du får en testperiod för att sedan lösa ett abonnemang om du vill fortsätta använda tjänsten.


Användningsområdena för dem olika seo verktygen sklijer sig åt litegrann men vanligtvis handlar det om att man använder dem till att hitta brister och fel på webbplatsen, analyser och uppföljning men även till att göra prognoser för tänkta förändringar. Det sistnämnda är nåtgot som vi verkligen gillar - man kan ta befintlig data och se in i framtiden.

Google Analytics

En del av urpsrungskällan och en av platserna med den korrekta datan. Googles egna verktyg där du kan se en hel del bra och nödvändig information som t ex antalet besökare, vilka sidor som besökts, ingångssidan, vilken plats man sökte ifrån, trafikällor, hur lång tid man var inne på sidan osv. Du förstår nu att den är ganksa användbar.


Google Analytics är, om man använder ALLA funktioner, troligen det mest avancerade av de seo verktyg som finns. Vi kan nog lova att det inte finns en enda person som använder alla enksilda funktioner i verktyget för sitt seo-arbete. Verktyget består av olika delar och man kan använda delarna för sig eller tillsammans och även ha som underlag skapa riktigt bra rapporter för sin uppföljning.
En screenshot på Google Analytics.

Google Analytics är ett bra seo verktyg vad gäller trafikanalys och summering.

Google Search Console

Google Search Consoele är ett seo verktyg som vi gillar skarpt. Och det blir bara bättre och bättre och vi ser nya sätt att använda det på och använda det till framförallt. Google Search Console kan man beskriva som kärnan i Googles olika verktyg och den innehåller riktigt bra data och framförallt kjorrekt data.


Search Console njuder även på några andra bra features och det är bland annat att du kan se och följa dina länkar där. Här kan du också se varifrån läönkarna kommer (vilka domäner som länkar till dig) och det är ju användbart av flera olika anledning.
Google Search Console är bra.

Ubersuggest av Neil Patel

Ett bra verktyg för framförallt sökordsanalys är Ubersuggest av Neil Patel. Det är bra att använda sig för att få en bra pöversikt över sökvolymer bland annat för olika sökord.
Dock så vill vi flagga lite för att det kan vara lite missvisande ibland när det gäller den svenska marknaden och andra "mindre" marknader i Googles värld.

Ubersuggest är ett bra seo verktyg vad gäller sökordsanalys

Copyscape - få koll på duplicerat innehåll

Det finns många verktyg där ute som kontrollerar och genomsöker webben efter duplicerat (kopierat) innehåll. Google vill att alla sidor och allt material ska vara unika och unikt.
Ett av dessa seo verktyg som vi verkligen gillar är Copyscape. Vi gillar det för att det är rakt på, ingen bullshit och du behöver inte binda fast dig i abonnemang. Deras betalversion av sin plattform bygger på att du fyller på ditt konto med crediter som du sedan använder. Fyll på med 10 dollar och du klarar dig väldigt långt på det.

Pingdom - test av laddningshastighet

Det här verktyget är grymt bra och väldigt träffsäkert. Den ger dig möjlighet att testa hur snabb din sida laddas från sju (7) olika server-locations runt om i världen.
Du får konkreta förslag på vad du bör åtgärda för att få upp hastigheten och därmed bli lite mer omtyckt av Google.

Använd pingdoms test för laddningshastighet och få grymma insikte rom vad du kan förbättra.

En bra laddningstid bör i pingdoms seo verktyg ligga på i alla fall 1,5 renderade sekunder. Vår site (denna url) ligger på 464ms vilket är grymt bra. Kommer du dit ska du vara riktigt nöjd.

Ring oss eller skicka ett mail till oss så berättar vi hur vi kan hjälpa er framåt.

Innehåll i vår SEO-guide

OnPage SEO

OnPage SEO handlar om innehållet på din site och hur du på olika sätt ska optimera det för bästa resultat.
Mer om onpage seo

OffPage SEO

OffPage är den optimering som görs "utanför" din site t ex länkar, aktiviteter på sociala medier och annat.
Mer om offpage seo

SEO-Verktyg

Ta hjälp och dra nytta av dem bästa och mest givande seo-verktygen som idag finns att tillgå
Mer om seo-verktyg här.

UX - Användarvänlighet

Glöm aldrig bort att skriva för användaren när du jobbar med, skriver SEO för din site. Det straffar sig.
Mer om UX här

SEO-Struktur "Onsite"

SEO handlar också om bra struktur. Det ska vara tydligt och logiskt att använda er site för besökare.

SEO - "Mobile first"

Idag används mobilerna mer än datorerna för att surfa. Då måste siten också vara anpassad för det.