033 - 799 14 70 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

OnPage SEO - skriv smart och relevant

OnPage SEO - Ta hand om besökarna

Ta fram bra och relevant innehåll för dina titlar, rubriker, texterna, bilder och allt annat som du kan påverka på din site.

Onpage SEO och bra, relevant innehåll på din webbplats

Webbplatsen innehåll och värde

Den viktigaste och mest fundamentala ingrediensen i ditt recept för att lyckas med din webbplats och din seo är webbsidans innehåll.
Alla sökmotorer har sina "robotar" som undersöker alla webbplatser och innehållet på dessa webbplatser för att se vilken typ av innehåll det är, hur viktigt det är i relation till det man söker på osv.

Det här innebär ju också då att , som du förstår, din sida troligen kommer att ranka bättre än konkurrenterna om du lyckas med ditt innehåll och får det till att vara intressant och användbart för besökaren. Kom alltid ihåg att man söker ju på Google för att man letar efter något och gillar dem det dem läser så hjälper dem dig att sprida ditt budskap

Sidans URL-adress - don't miss it!

En sak som är viktig och som du säkert tycker är naturligt att tänka på när man gör seo för en sida är URL:en - det vill säga själva webbadressen.
Exempel på en mycket bra url ur seo-synpunkt om du letar efter en seo-guide är: www.seoboras.se/seo-guide/.
Om det är en rankingfaktor eller inte diskuteras det flitigt om i olika seo-forum i Sverige och i andra länder men vi hävdar att det är klart du ska ha med den tänkta sökfrasen eller sökordet i sidan URL-adress. Varför inte?

Vi anser att det är en bra, tydlig och stark signal till Google för vad den aktuella sidan handlar om.

Unika och framförallt relevanta titlar för varje sida

Din titel eller title-taggen visar sökmotorn och besökaren vad din sida handlar om och därför är det viktigt att göra den så bra som möjligt.
Den måste vara unik för varje enskild sida på er webbplats annars blir det förvirrande för både sökmotoron och den som besöker er webbplats. Titel-taggen är också den rubrik som du ser i sökresultaten på bland annat Google, se bilden som visar ett sökresultat.
Titlen illustreras nedan och är den lilafärgade texten (rubriken) du ser.

Ta chansen att verkligen locka den som söker att besöka er webbplats med rätt utförd onpage seo

Eftersom title-taggen syns och sticker ut i sökresultaten så är ju det oerhört viktigt att den optimeras mot dem sökfraserna som motsvarar innehållet på sidan man kommer till. En viktig sak att tänka på är att du ska använda sökordet, sökfrasen i titeln men absolut inte flera gånger - endast en gång.


Några tips för dig att tänka på när du skriver dina titlar för din webbplats:

  • Tänk på att använda sökordet, sökfrasen
  • Skriv den så att den blir intressant att klicka på
  • Använd max 55-60 tecken
  • Lyft fram det som är viktigt genom att placera det tidigt i titeln


Tänk också på att avsulta titeln med företagsnamnet, domänen så blir det en tydligare signal till Google.

Använd beskrivningen - "meta-description"

Beskrivningen eller meta-descriptions som den heter på branschspråk är som det låter en sammanfattning och beskrivande text om vad man kan förvänta sig när man besöker den aktuella sidan.
Här har man alltså chansen att skriva en riktig bra, beskrivande och framförallt lockande text.


Meta-description är fortfarande viktig ur seo-synpunkt då det är bra möjlighet att få ut ert budskap på ett naturligt sätt.
Huruvida den är en stark rankingfaktor eller inte råder det delade meningar om men vi tänker som så att Google väljer ju ibland en annan text än den som är specificerad i meta-descriptions taggen. Om Google anser att dem har hittat en bättre text för besökaren så borde det väl vara en rankingfaktor att räkna med?

Låt oss titta på bilden igen och då fokusera på beskrivningen. Det är den text du ser som är gråfärgad och på två rader. I exemplet tycker vi att vi har lyckats fånga det som är viktigt när man skriver en meta-description.


Genom att använda meta-description på rätt sätt så når du rätt målgrupp

Tänk på följande när du skriver din beskrivning:

  • Håll den till ca 150 - 220 tecken (ta hjälp av det här tillägget till chrome för att kolla längden på dina taggar).
  • Beskriv vad sidan handlar om och få beskrivningen att vara så pass intressant att man vill klicka på den
  • Välskrivna "meta-descriptions" har en högre klickfrekvens
  • Använd sökfrasen i texten men gör det smart - spamma inte!


Tänk på att avsluta beskrivningen med vad man kallar för en CTA - Call To Action (en uppmaning helt enkelt). I exemplet ovan med den gratis seo-analysen man får av oss så har vi valt att ta med en cta i slutet av beskrivningen - "Få din analys nu!"

Skriv ett anpassat innehåll för varje sida

Att skriva texter som är relevant för den aktuella sidan är oerhört viktigt och något som man måste tänka på. Men en väl anpassad och utvecklad text är något som också tar lång tid och är därmed också krävande för den som gör det.


Vill du läsa mer och få lite tips på hur du kan skriva bra,smart text för din hemsida så har vi en liten bloggartikel om hur man skriver text för hemsidan här.


En bra och beskrivande huvudrubrik - H1

En sidas huvudrubrik - H1 - är en av dem viktigaste delarna på sidan. Den ska beskriva vad man kan förvänta sig att få läsa när man är på sidan.
Betydelsen och tyngden i en bra H1:a har de senaste 3-4 åren blivit mindre men dock är den fortfarande oerhört viktig för en sida.


En tydlig och bra rubrikstruktur är viktig för att få Google att förstå innehållet men även för läsaren att ta till sig innehållet.
Tittar vi t ex på den rubrikstruktur vi har på den här sidan så ser den ut som följer (delar av den):

  • H1 - OnPage SEO - skriv smart och relevant
  • H2 - OnPage SEO - ta hand om besökarna
  • H2 - Webbplatsens innehåll och värde
  • H3 - Sidans URL-adress - don't miss it!
  • H3 - Unika och framförallt relevanta titlar för varje sdia
  • H3 - Använd beskrivningen - "Meta-description"
  • H3 - Skriv ett anpassat innehåll för varje sida
  • H4 - En bra och beskrivande huvudrubrik - H1


Viktigt att tänka på när du ska ta fram en rubrikstruktur är att inte hopppa för mycket mellan de olika rubriktaggarna (H1 - H6)

gör en sökordsanalys

Innan du ska skriva texten och framförallt innan du ska börja optimera den för seo så bör du göra en sökordsanalys på ämnet du ska skriva om.
En sökordsanalys är precis som det låter - man gör en analys på ämnet för att se vilka sökord, sökfraser som kan vara aktuella att jobba med. Att göra en bra sökordsanalys innebär att man går igenom flera olika steg och delmoment innan man har den fakta man behöver för att ta rätt beslut.
Ett par av dem stegen är:
1. Identifiera sökorden
2. Ta reda på antalet sökningar i snitt per månad
3. Kolla den organiska konkurrensen för sökorden


Vill du få hjälp med att identifiera sökord, sökfraser som är relevanta för er webbplats? Kontakta oss för att få hjälp med er sökordsanalys.

Länka smart internt

Även om du har skriven en grymt bra text för användaren så ska du alltid länka vidare till en annan sida på din webbplats för att hjälpa läsaren vidare. Ett annat alternativ är att länka vidare till en kontaktsida eller formulär där besökaren enkelt kan göra någon form av konvertering vad den nu kan vara.

Använd bilder och optimera dem

Bilder och video är jätteviktiga för en webbplats då dem interagerar med besökaren på sätt som vanlig text inte kan, oavsett hur bra skriven texten är.
En bild på webbplatsen ska alltid på något sätt beskriva och vara kopplad till innehållet på sidan. Utöver det finns det några saker som vi med erfarenhet vet och anser är viktiga att göra för att lyckas. Dessa är bland annat:
Filnamnet på bilden
Alt-taggen bör ni alltid optimera smart
Title-taggen ska ni med fördel använda


Utöver det så ska ni också tänka på hur ni optimerar era bilder storleksmässigt, filtyp och annat för att minimera laddningstider bland annat. Finns också en del vinster gällande UX - användarupplevelsen om ni tänker igenom hur ni använder och optimerar era bilder.

Ring oss eller skicka ett mail till oss så berättar vi hur vi kan hjälpa er framåt.


Innehåll i vår SEO-guide

OnPage SEO

OnPage SEO handlar om innehållet på din site och hur du på olika sätt ska optimera det för bästa resultat.
Mer om onpage seo

OffPage SEO

OffPage är den optimering som görs "utanför" din site t ex länkar, aktiviteter på sociala medier och annat.
Mer om offpage seo

SEO-Verktyg

Ta hjälp och dra nytta av dem bästa och mest givande seo-verktygen som idag finns att tillgå
Mer om seo-verktyg här.

UX - Användarvänlighet

Glöm aldrig bort att skriva för användaren när du jobbar med, skriver SEO för din site. Det straffar sig.
Mer om UX här

SEO-Struktur "Onsite"

SEO handlar också om bra struktur. Det ska vara tydligt och logiskt att använda er site för besökare.

SEO - "Mobile first"

Idag används mobilerna mer än datorerna för att surfa. Då måste siten också vara anpassad för det.