033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

OffPage SEO - Bygg värdefulla relationer

Offpage SEO - Få andra att prata om Er.

Att få andra siter och personer, föetag att länka till er är fortsatt jätteviktigt för er övergripande seo och synligheten i sökresultaten.
Men hur ska man göra för att inte gå i fällan?

Hur får man andra att länka till er webbplats? Lär dig hur du kan göra ett bra offpage SEO-arbete.

Länkar till er webbplats är viktigt

När Google först lanserades så byggde allting på att man länkade till andra siter som var intressanta eller coola. Idag är länkar fortfarande jätteviktiga men inte alls lika betydelsefulla som tidigare.


Det finns olika sätt för er att få länkar till er webbplats. I början så använde man sig enbart av vad man kallar för länkkataloger som hade en enda uppgift - att länka. Dessa kataloger var endast uppsatta för länkningen och ingen tanke alls över huvud taget på besökare och UX.
Google har dock med tiden lärt sig att dessa kataloger inte tillför något värde för besökaren och har tonat ner vikten av länkvärdet när det gäller SEO och rankingen av webbplatser. Idag kan man bli straffad genom att man får sämre placering i sökresultaten om man använder länkarna på fel sätt.


Men hur ska man göra då för att inte bli straffad av Google?

Hur fungerar länkar? Vi förklarar enkelt hur.

Länkar uppstår ju när man länkar, delar en sida så andra får ta del av det innehållet som finns där. Oftast så gör man ju det för att innehållet är bra och man vill att andra ska få ta del av det. Länkar blir som ryktesspridning i positiv bemärkelse och hjälper er att få rätt och bättre positioner i sökresultaten. Google värderar nämligen länkar som i grund och botten en signal till andra att här finns det material som är bra och kan därmed ge webbplatsen en bättre placering i sökresultaten.


Vi ger er ett citat från Juhn Mueller på Google om länkar:

"...someone going out and buying a lot of links and kind of really doing a lot of things that are against our webmaster guidelines then I wouldn´t really worry about this.." - John Mueller @google


Så länge du inte köper en massa länkar med andra ord så är det ingen fara.

Tips när du ska jobba med länkar

Vi förklarar först lite mer ingående för hur länkningar ser ut och fungerar. Sida "1" länkar till er sida, sida "2", och det tolkas då av sökmotorer som att sida "1" röstar på sida "2". En del av den kraft (värderingen sidan har av Google) förs då över till sida "2" och det i sin tur hjälper till att stärka värderingen av sida "2" och hjälper då till att få högre placeringar i sökmotorerna.


Tänk på dessa saker när ni skriver, bygger era länkar - var även tydliga med det till dem sidor som vill länka till er:

  • Undvik att få länkar från sidor som ses vara lågkvalitativa sidor
  • Utforma er länktext så den blir relevant för länken
  • Inte för många länkar in till er webbplats med samma länktext
  • Kvalitet vinner alltid i längden över kvantitet
  • Kontrollera er länkprofil med jämna mellanrum

Bra läknar måste förtjänas

Om ni vill få bra och framförallt naturliga länkar så måste på något sätt förtjäna att fåden. Ni måste ha unikt, intressant, lärorikt och relevant innehåll på er site för att man ska vilja länka till den.
Vilket erbjudande kan ni ge era besökare - vad kan ni ge dem för värde av att besöka er sida? Ta reda på vad er målgrupp är i behov av och presentera en lösning till det på er webbplats. Exempel på det kan vara detaljerade och utförliga beskrivningar på produkter och tjänster.


En bra sak att ha på sin webbplats det är någon form av blogg eler nyhetssida som uppdateras med jämna mellanrum. På så sätt så är er webbplats uppdaterad och era besökare märker det och får då anledning att återkomma till er webbplats. Google gillar ju uppdaterat och relevant innehåll så det kommer på sikt att hjälpa er framåt i er marknadsföring online.


En blogg som är relevant och aktuell med uppdaterat innehåll drar också till sig auktoritära aktörer i branscher som är relevanta för er - och får ni dem att länka till er så har ni vunnit mycket. Kort och gott - skriv relevant och var äkta!


När det gäller vad man kallar för sociala signaler så är det också viktigt. Hur viktigt är man oense om och det diskuterar flitigt om det i olika forum. Vi tänker så här - om en person gillar ditt innehåll så vill den person berätta det för andra. Den personen delar då det i sociala medier t ex och nadra personer gilalr det också och delar vidare vilket ger fler besökare. På det här sättet så har sociala medier, signaler, aktiviteter en indirekt roll på rankingen och bedömingen av er webbplats.


Vill du veta mer om och få tips på hur du kan få länkar naturligt så kan du läsa vår bloggartikel om hur man får länkar genom Outreach SEO här.

Tack för att du läste den här seo-guiden om offpage SEO.

Ring oss eller skicka ett mail till oss så berättar vi hur vi kan hjälpa er framåt.

Innehåll i vår SEO-guide

OnPage SEO

OnPage SEO handlar om innehållet på din site och hur du på olika sätt ska optimera det för bästa resultat.
Mer om onpage seo

OffPage SEO

OffPage är den optimering som görs "utanför" din site t ex länkar, aktiviteter på sociala medier och annat.
Mer om offpage seo

SEO-Verktyg

Ta hjälp och dra nytta av dem bästa och mest givande seo-verktygen som idag finns att tillgå
Mer om seo-verktyg här.

UX - Användarvänlighet

Glöm aldrig bort att skriva för användaren när du jobbar med, skriver SEO för din site. Det straffar sig.
Mer om UX här

SEO-Struktur "Onsite"

SEO handlar också om bra struktur. Det ska vara tydligt och logiskt att använda er site för besökare.

SEO - "Mobile first"

Idag används mobilerna mer än datorerna för att surfa. Då måste siten också vara anpassad för det.