033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Hemsidans faktorer som påverkar er ranking i Google

Publicerad: 2019-11-09

Viktiga saker som rör hela hemsidan som påverkar er ranking

Den tredje delen i vår/min artikel om faktorer som påverkar er ranking så har vi kommit till dem saker på hela hemsidan som påverkar både positivt och negativt. Det mesta handlar om vilken typ av innehåll ni ger era besökare.

70. Värdeskapande innehåll - det är ingen hemlighet att Google premierar siter som verkligen tillför värde och har ett informativt innehåll på sina sidor. Man straffar alltså gärna hemsidor som inte tillför värde för besökaren. Här hittar du Googles uttalande om värdeskapande innehåll.

71. Kontakt-sidan - som du redan har läst i Googles Quality Document så framgår det tydligt att man anser att alla siter ska ha en dedikerad "kontakta oss" sida som har all nödvändig information om hur man kan kontakta er och var ni finns någonstans om ni har en fysisk adress man kan besöka. Glöm inte heller att tänka på användarupplevelsen när du jobbar med kontaktinformationen över hela hemsidan.

72. "Trust Rank" - de flesta seo-konsulter som varit med ett tag anser att vad man kallar för "trust rank" spelar roll för er ranking.
Google har patent på "search result based on trust" hos de amerikanska myndigheterna så det finns väl en viss sanning i det.

73. Sid-struktur - en bra och genomtänkt struktur och sammansatt innehåll på sidan hjälper Google att tolka och förstår innehållet. rätt utfört så blir det enklare också för Google vid indexering av hemsidan.

74. Uppdatering av hemsidan - det är alltid bra att uppdatera sidan så den är aktuell och med intressant innehåll. Men huruvida det i sig är en rankingfaktor som Google tar hänsyn till är oklart. Google har sagt att man inte använder frekvens för uppdateringar av hemsidan för rankingen men säger vid andra tillfällen att det är viktigt med intressant och uppdaterat innehåll. Hur som helst så om du driver en blogg så är det viktigt att den uppdateras ofta och med en hyfsad jämn frekvens.

75. En sitemap - är viktig för er hemsida. Den hjälper Google och andra sökmotorer att indexera er hemsida mer korrekt vilket i sin tur ger en bättre ranking. Om du gör allt annat rätt.

76. Hemsidan upptid - är också viktig att tänka på. En hemsida som ligger på en server med problem eller en sida som ligger nere av andra anledningar gör att det kan påverka er ranking negativt. Är sidan nere alldeles för länge kan man misstänka att det kan göra att sidan tas bort helt ur Googles index.

77. Serverns placering - ett kärt ämne. Men man kan ändå konstatera att det spelar roll var er hemsidas server finns någonstans framförallt vid lokala sökningar. Tänk på att använda svenska servrar om ni t ex enbart riktar in er mot den svenska marknaden och med svenska kunder.

78. SSL-certifikat - är numera en rankingsignal som man måste ta hänsyn till. I början av 2020 kommer det även nya uppdateringar om hur Google hanterar och ser på SSL-certifikat.

Vilka faktorer påverkar rankingen på Google?
Ta del av dem generella faktorer som påverkar er hemsidas ranking

79. Integritetspolicy och villkor - är två ämnen som ni egentligen måste ha på er hemsida. Sätt upp dessa två sidor och länka internt till dem så vinner ni på det.

80. Duplicerade meta-beskrivningar - är något som Google ser negativt på. Man ger dig en varning i Google Search Console om det finns och ni riskerar att försämra rankingen för hela hemsidan om ni har det.

81. Använd breadcrumbs - för att öka och förbättra användarupplevelsen (UX) för era besökare. Det hjälper både besökaren och Google att förstå var på hemsidan man är och vilken struktur ni har.

82. Mobilanpassad sida - är som du redan vet viktigt sedan några år tillbaka. Med mer än hälften av alla sökningar utförda via mobila enheter gör att Google straffar sidor som inte är optimerade för mobila enheter.

83. YouTube - hjälper er också i sökresultaten. Efter Googles Panda uppdatering så visar siffror på att trafiken till och från YouTube ökade markant.

84. Användbarheten på hemsidan - en hemsidas användbarhet spelar också stor roll vad gäller rankingen. Om en sida är svår att använda så minskar också tiden man spenderar på sidan vilket i sin tur ger en sämre ranking då fler personer lämnar sidan och går till andra sidor i sökresultatet.

85. Google Analytics och Google Search Console - en del tror att det är viktigt för rankingen att använda och implementera spårningskoderna för Analytics och Google Search Console på hemsidan. Man menar att man hjälper Google att tolka datan och att förstå sidan och relaterat innehåll bättre. Google har dock förnekat detta. Som vanligt.

86. Omdömen och "site reputation" - i sin artikel "being bad to your customers is bad for business" skriver Google själva att man använder omdömen på olika siter för att tolka olika sidor. Så var snäll mot era kunder och be dem skriva recensioner om er.

Det var den tredje delen i min/vår artikel om Googles olika rankingfaktorer. Hoppas att du gillade det här och i den fjärde delen i serien går vi igenom vilka faktorer som påverkar er ranking när det gäller länkar till er hemsida.

Tack för att du läst - vi hörs,
Magnus

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill du förbättra din synlighet online?
Ring oss eller skicka ett mail till oss och låt oss få hjälpa er med det.