033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Domän faktorer - Googles rankingfaktorer

Publicerad: 2019-10-09

Påverkar domänen någonting för rankingen på Google

Vi börjar helt enkelt listan med Googles rankingfaktorer genom att titta på domänfaktorer – alltså sådant som är relaterade till din domän, domännamnet i sig. Domännamnet har tidigare haft en stor roll vid bedömningen av olika webbsidor, men hur är det idag egentligen?

Domännamnet är som du redan vet själva adressen till er webbsida – för oss är det då seoboras.se – det ska inte förväxlas med url:en som i detta fallet är seoboras.se/google-ranking/doman-faktorer.

1. Domänens ålderMatt Cutts på Google säger själv i den här videon att skillnaden mellan en 6 månader gammal domän och en som är 1 år gammal inte är så stor. egentligen. Så man väger in åldern på domänen i sin bedömning med andra ord men den väger inte så mycket i den bedömningen. Glasklart.
2. Sökord i domännamnet – det har tidigare haft en jättestor påverkan men idag är den inte lika stark längre – skulle den det så skulle konkurrensen ju vara över för länge sedan. Men jag tycker ändå man kan ha sitt sökord eller ett av sina sökord i domännamnet om det är intressant då det visar på relevans gentemot sökningen t ex.
3. Sökord som första ord i domännamnet – Som i punkten innan så väger det inte in för mycket men ett domännamn som har sökordet tidigt i domänen har en fördel över domäner som har det i slutet till exempel.
4. Domänens registreringstid - man har tidigare hävdat att en domäns registreringstid (alltså när domänen går ut) som ligger långt fram i tiden (tänk år framåt) har en stark signal på hur pass legitim och hur pass värdefull domänen är och det spelar in enligt Google. Källa: https://www.searchenginejournal.com/domain-age-how-important-is-it-for-seo/7296/
5. Sökord i subdomäner – att ha med sökord i subdomäner för din domän (t ex www.bilar.se/begagnade-bilar-till-salu) har en betydelse och är en stark signal för ranking. Oftast.
6. Domänens historik – en domän med en historik av många ägarbyten, många ändringar på t ex namnservrar etc kan få Google att nollställa historiken och bortse från länkar till den. I vissa fall så kan en domän som blivit straffad av olika anledningar fortsätta vara det och föra över det negativa till den nya ägaren. Kolla alltså upp historiken för den domän du tänkt köpa eller redan äger.
7. EMD – Exact Match Domains. Det kan fortfarande ge er en viss skjuts i ranking och positioner men i slutet av 2012 så gjorde Google en uppdatering som innebar att siter med låg kvalitet istället såg en negativ utveckling vidanvändning av exakt matchning i domänen. Det var (och är än idag) vanligt med det och för det mesta fungerar det fortfarande men se upp och gör efterforskningar. Läs här om Googles uppdatering om EMD.
8. Publik eller dold whois – dold whois information kan ge vissa signaler om att här finns saker som man vill dölja av någon anledning. Whois informationen för svenska .se och .nu domäner är om du är privatperson eller enskild firma äger domänen dolda annars så är dem tillgängliga.
9. Straffad whois-ägare – en person, företag som av Google blivit tolkade som spammare eller oseriösa för en domän av någon annan anledning kan få andra domäner som man äger granskade och i värsta fall även dem straffade.
10. Landspecifika TLD´s (t ex .se, .no.dk osv) – har du en landspecifik domänändelse (för Sverige .se) så kan det ge fördelar att ranka högt för just det landet men det kan också påverka hur domänen rankar globalt. Det påverkas framförallt av aktuell konkurrens.

Så det var den första delen av min artikelserie om Googles alla 200 rankingsignaler när man bedömer sidor på nätet. Jag hoppas du gillar det och i nästa del dyker vi in faktorer som påverkar på sid-nivå på din webbsida. Mitt mål är att skriva en ny artikel ungefär var 10:e dag i den här serien.

Tack för att du läst,
Magnus

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill du förbättra din synlighet online?
Ring oss eller skicka ett mail till oss och låt oss få hjälpa er med det.