Faktorer som Google använder sig av vid bedömning av din webbsida
Vi tar upp alla dem kända (och okända?) faktorer som påverkar hur Google ser på din site och som ligger till grund för den bedömning som man gör när man ska avgöra vilken sida som bäst motsvarar förväntningarna när någon söker efter något. Vissa av dem här faktorerna är kommunicerade av Google själva, andra är konstaterade av oss SEO-konsulter och några är rena spekulationer baserat på vissa resultat – vi har med alla och vi delar upp dem i olika områden.
Vi har delat upp listan med Googles 200 rankingfaktorer i:
1. Domän faktorer
2. Faktorer på sid nivå
3. Faktorer för hela webbsidan
4. Länkfaktorer
5. Användarens beteende (”User interaction”)
6. Googles algoritm-regler
7. Varumärkesfaktorer, signaler
8. Onpage faktorer
9. Offpage faktorer
Att Google har många olika faktorer och sätt som man bedömer och avgör vilken webbsida som har mest relevant innehåll kopplat till en viss sökning vet vi alla men vilka är det faktiskt som man använder?
Vi går igenom en lista med 200 signaler och faktorer som på något sätt påverkar och har betydelse för din hemsida ranking och synlighet på Google.