033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Vad är Google Analytics, hur används det?

Publicerad: 2019-09-30

Du har hört talas om det tidigare och vet ungefär vad det är för något. Men på vilket sätt underlättar det för er när ni ska utvärdera och utveckla er hemsida? Vi går igenom vad Google Analytics (GA) är för något, grunderna som du behöver kunna och lite andra bra saker som är kopplat till Google Analytics.

Innehållet i den här artikeln, på den här sidan:
Google Analytics - vad är det?
Vad gör egentligen Google Analytics?
Varför måste jag använda GA?
Så, hur fungerar det då?
Hur installerar jag GA?
Vanliga utdrag ur GA
Förklaring till vanliga ord, begrepp i GA
Slutord, sammanfattning om Google Analytics

Google Analytics - vad är det egentligen?

Google Analytics är ett grundläggande verktyg där Google visar data som har med trafiken till er hemsida att göra. Det handlar om allt från antalet besökare till vilka sidor dem besökt och på vilken sida man var på när man lämnade er hemsida. Det sista är användbart bland annat för att fånga upp sidor som kanske behöver förbättras ur t ex ett UX-perspektiv.

Som ni säkert har insett så hjälper Googla Analytics er med att analysera beteendet på hemsidan och vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra med er hemsida. I verktyget kan du spåra vad man gör på sidan i form av t ex olika insikter. Man kan lägga upp spårning så man kan mäta hur många som klickar på en speciell knapp, en länk eller något annat som kan vara intressant att spåra för att se hur väl den specifika insatsen på hemsidan fungerar.

Google Analytics är ett gratis verktyg som ger dig statistik och fakta för att kunna driva din egen kampanj för marknadsföring online.

Vad gör Google Analytics?

Google Analytics är ett fantastiskt bra verktyg för dig att använda dig av för olika syften eftersom verktyget idag är så pass utbyggt och brett att det rymmer en stor mängd funktioner. Det ger er en bra överblick över alla viktiga mätvärden som rör din hemsida - t ex antalet besökare på hemsidan under en specifik period (intressant att se vilka effekter en åtgärd på hemsidan har gjort t ex), hur många unika besökare ni haft och t ex geografisk information om alla besökare.

Google Analytics är ett automatiserat verktyg vilket gör att du alltid har tillgång till färsk och aktuell data. Tänk dig själv om ni är ett stort företag där ni gör ändringar och tillägg till er hemsida väldigt ofta - om ni då skulle behöva göra en del manuella insatser för att analysera och utvärdera er hemsida så skulle ni få alldeles för mycket att göra.
Dem funktioner som finns att tillgå i verktyget är så många och så effektiva att egentligen så är det bara din fantasi som sätter gränsen för vad ni kan göra med det. En del av funktionerna i verktyget är:

Mätvärden för sociala medier (t ex vilken plattform kommer trafiken ifrån)
Om er hemsida är mobilanpassad och lätt att navigera och använda på mobila enheter
Vilka andra siter länkar till er hemsida och hur mycket trafik det ger er
Hur mycket trafik ni får från andra källor
Ger er grundläggande fakta på varifrån besökarna kommer så ni kan rikta era marknadsåtgärder åt rätt håll
Du kan ta reda på var besökaren tar vägen efter att den lämnar er hemsida
Den ger er insikter om konverteringar och hur stor andel som gör en specifik sak på er hemsida
Få information om hur många som t ex anmäler sig till ert nyhetsbrev
Det kan även ge er information och insikter om vilka åtgärder ni kan, bör ta för att förbättra t ex laddningstiden på er hemsida.

Det här är bara en ytterst liten del av vad man kan använda Google Analytics till.

Vad är Google Analytics - lär dig hur du börjar använda GA i vår enkla steg-för-steg guide

Google analytics är ett lättillgängligt och effektivt verktyg för att utvärdera er hemsida.

Varför ska du använda Google Analytics?

Att förstå hur din marknadsföring lyckas och vilka värden det ger för er målgrupp är central och oerhört viktig för er att förstå.
Google Analytics hjälper er att verkligen förstå vilka åtgärder och insatser som fungerar och vilka som inte gör det. När du har den data du behöver så blir det så mycket enklare att verkligen kunna ta fler korrekta beslut gällande olika marknadsföringsåtgärder. Det är också viktigt ur ett ekonomiskt affärsintresse att förstå det.

Alla data som Google Analytics samlar in blir tillgänglig för er i redan färdiga rapporter som är lättillgängliga och enkla att förstå. Med dessa rapporter från GA så kan ni analysera och förstå era besökare när dem börjar sin kundresa med er.

Hur fungerar Google Analytics då?

Det första du måste göra är att skapa ett konto för Google Analytics. När du gjort det så är det dags att sätta upp er hemsida på rätt sätt (läs mer om det längre ner på sidan). När det är klart så så ska du implementera ett kodavsnitt på alla sidor på er hemsida. Den här koden är den som samlar in anonym data om hur era besökare använder och gör på er hemsida.
Den här information och datan är den som sedan ligger till grund för dem rapporter du kan ta ut ur GA.

Så här sätter du upp ditt konto i Google Analytics

Det första du ska göra är att besöka den här sidan för att skapa ett Google konto. Du kan också använda ett existerande Google konto. När du har ett konto så gå vidare till startsidan för Google Analytics och sedan klicka på "Registrera". På den sidan du kommer till så fyller du i uppgifterna för kontot. Du får sedan fylla i några uppgifter om hemsidan och sedan är det dags att börja använda GA.
Här följer hela processen som steg-för-steg.

1. Skapa ett Google konto. Du skapar ditt nya Google konto här - om du redan har ett konto kan du använda det. Hoppa då till steg 2.
2. Gå till startsidan för Google Analytics. Där ska du nu registrera vilket i sig är ganska enkelt. Så här gör du det:
- 2.1 Tryck på "Registrera"
- 2.2 Välj vilket namn du vill ha och tänk logiskt för din egen skull. Välj t ex samma som hemsidan. Skriv in URL:en till hemsidan och välj också https - vi tar för givet att du har SSL-certifikat på din sida.
- 2.3 Välj vilken typ av data du vill dela till Google.
- 2.4 Klicka nu på "Få Spårnings-id"
- 2.5 Godkänn användaravtalet
3. Installera scriptet för Google Analytics på din hemsida med hjälp av kod
Man kan installera Google Analytics på flera olika sätt - vi väljer här att beskriva hur du gör för att installera scriptet med hjälp av kod. Scriptet ska klistras in i HEAD-taggen på dem sidor du vill följa (alla). Du behöver med andra ord åtkomst till källkoden och mitt tips är att göra det här så tidigt som möjligt och låta HEAD-avsnittet bli en mall för kommande sidor. Så här installerar du Google Analytics med kod:
- 3.1 Gå in i källkoden för aktuell sida
- 3.2 Leta upp HEAD-avsnittet i källkoden
- 3.3 Ta en kopia på sidan innan du gör något - går något fel så har du sidan kvar.
- 3.4 Gå nu tillbaka till Google Analytics och kopiera koden du ska klistra in på din hemsida.
- 3.5 Klistra in spårningskoden precis innan den avslutande HEAD-taggen.
- 3.6 Så - klart!

Nu kan du börja mäta och se hur din hemsida presterar. Nästa kapitel handlar om några vanliga utdrag, rapport, mätpunkter i Google Analytics.

Vanliga utdrag i Google Analytics

Här följer några vanliga utdrag, rapport, mätpunkter som finns tillgängliga i verktyget.
Hur många besökare har jag haft en viss period?
- Först - gå till "målgrupp - Översikt"
- Sedan väljer du perioden
- Dubbelkolla så "Alla besökare" under segment är förvalt
- Välj sedan "besök" i menyn ovanför diagrammet
- Nu ser du antal besök du haft per dag. Du kan välja att istället se per vecka, månad eller kanske per timme om du har många besökare eller vill se händelser under en viss tid på dygnet. Du ändrar det enkelt till höger ovanför diagrammet.
Hur beter sig besökarna som kommer in via mobilen?
- Gå först till "beteende - beteendeflöde"
- Välj den period du vill se
- Välj nu "mobiltrafik" under segment
- Nu får du information om var besökarna börjar någonstans, vad dem gör och vilken sida dem är på när dem lämnar er hemsida.
Vilka sidor på hemsidan har man besökt?
- Gå först till "beteende - webbplatsinnehåll - alla sidor"
- Nu får du information om vilka sidor som besökts och hur många.
- Sidvisningar - visar antalet gånger sidan har visats
- Gen. tid på sidan - visar hur lång tid som besökarna i snitt var inne på sidan
Var finns mina besökare?
- Gå först till "förvärv - all trafik"
- Välj din period
- välj "alla besök" under segment
- Lite längre ner på sidan ser du var besökarna kommer ifrån och också vilken typ av källa.

Förklaring till vanliga ord, begrepp i Google Analytics

I Google Analytics kommer du hitta många begrepp, ord och en del av dem kan vara lite svåra att förstå i början. Vi ger dig en förklaring till några av dessa så att du enkelt kommer igång - här är vår ordlista för GA:

Bounce Rate - det här beskriver och visar andelen av dina besökare som lämnar din webbplats efter att endast ha besökt en enda sida. Man har alltså kommit in på en sida på er webbplats och sedan lämnat utan att gå vidare. Det kan ge er vissa signaler på vad ni behöver åtgärda.
Direkt Trafik - andelen av dina besökare som skrev in adressen i adressfältet direkt i sin webbläsare. Det visar alltså hur många som inte klickade på ett sökresultat. Det kan ge vissa signaler om ert varumärke, auktoritet med mera.
Ingångssida - visar den första sidan som besökaren kom till från en källa eller en annan webbplats. Kan ge vissa signaler om länkar och komplettera länkrapporten i Google Search Console.
Hänvisande Trafik - visar varifrån besökaren kom. Det kan vara Organisk, Betalt, hänvisningar bland annat. Visar dig information om vilka länkar som ger besök t ex.
Nya besökare - visar andelen av era besökare som är nya besökare det vill säga dem som nått din webbplats för första gången.
Konverteringar - visar antalet besökare som har blivit kunder. Kräver en del konfiguration av ert konto, webbplats men oerhört värdefullt när det är på plats.


Mina slutord om Google Analytics

Nu har du fått en första inblick i vad google analytics är för något och vilka fördelar det kan ge dig att använda det. Ett sista tips som ni kan ta med er på vägen är att sätta upp ett filter som tar bort all trafik från er ip-adress. På så sätt får ni mer korrekt data och ser alltså ingenting av den trafik som ni själva står för.

GA är, om man använder det fullt ut, ett grymt bra verktyg. Det ger dig korrekt data såsom Google ser den och den ger dig insikter om hur väl era insatser gällande t ex SEO och Ads fungerar.
Hur många besökare får vi egentligen på den andra positionen vi har på det här sökordet? Frågor som dessa är värdefulla att få svar på. Det kan du med Google Analytics - lägg till Google Search Console så har du en solid grund att stå på.

Tack för att du läste det här!

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill ni få hjälp med att sätta upp ert Google Analytics konto?
Ring oss eller skicka ett mail till oss så löser vi det.