033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Vad är CTR? Kan jag förbättra det?

Publicerad: 2019-09-18

Det här är CTR och det här kan du göra för att öka din CTR

Google själva förklarar CTR med att det är en beräkning på hur ofta personer som faktiskt har sett ditt innehåll också interagerar med det, det vill säga klickar på din annons t ex. Läs vad Google själva skriver om CTR här

Men sen då - hur gör man och hur ska ni tänka när ni jobbar med innehåll och annonser som ni vill framhäva?

CTR - ger dig förståelse för ditt innehåll

CTR (Click Through Rate - så stavas det) är alltså ett ganska bra mätvärde för dig att använda dig av när du ska se effekterna av ditt arbete. När du annonserar med Google Ads t ex så är detta ett av dem bästa värdena att ha koll på i deras verktyg. Det ger dig en signal om hur ni lyckas med er satsning. Och att förstå hur väl ni lyckats med det ni gjort (eller gör rättare sagt) är ju viktigt för att nå resultaten, eller hur?

Men att hitta ett framgångsrecept som fungerar för alla era satsningar inom digital marknadsföring går inte - varje satsning och situation är som bekant unik och ni ställs inför nya utmaningar hela tiden oavsett vad ni gör för något. Här skiljer det sig också som du förstår på vilken nivå en bra CTR är och vad ni kan förvänta er för era insatser.
Vid annonsering så är en bra CTR-nivå någonstans mellan 3-7 % medans det för resultat kopplat till den organiska trafiken lägre. 2017 så publicerade Dagens Analys den här artikeln om det genosnittliga CTR-värdet för Sveige.

Så hur vet man vad en bra CTR-nivå är då?

Här är det faktiskt helt omöjligt att ge dig ett exakt svar, det finns ingen expert som kan göra det. Dock så finns det olika saker att väga in i bedömningen om ni har en bra CTR eller inte. Annonserar ni på ert företagsnamn t ex så ska ni ha en väldigt hög CTR - vi säger 20 % och uppåt. Annonserar ni på ett sökord så är det flera parametrar som spelar in här, bland annat vilken position er annons har, vilken konkurrens det är och om du har rätt målgrupp inställt i annonsplattformen.

När du ska bedöma din CTR vid annonsering så utgå från riktmärken runt 3-7 % och ställ dig alltid frågan - är det här rimligt? Kolla själv och jämför dina siffror för antalet visningar (exponeringar) och antalet klick så får du en känsla för vad som är ok. Lita alltid på fakta, data och statistik när ni pratar om CTR och effekter.

Människan är av en nyfiken och frågvis natur. Det speglar av sig i allt som människan gör och det gäller att då förstå hur du kan möta det behovet hos personerna som du vill ska ta emot ditt budskap. Människan vill ha värde helt enkelt.
- Magnus Strandberg, Senior SEO-konsult, Rådgivare Digital Marknadsföring

Hur kan jag mäta CTR för organisk trafik då?

Enkelt. På samma sätt men det görs olika baserat på vad du vill mäta eller titta på.
Om du t ex vill se vilken effekt en CTA-satsning ger så ska ni mäta antalet besök till den sidan som den finns på och antalet klick på CTA-knappen eller vad det nu är.

I Google Search Console hittar ni det enkelt och kan kontrollera det på sidnivå, vilken fråga man har klickat på osv. Mycket användbart eftersom det är Googles egna verktyg så är det ju också korrekt data. I Search Console får du också indikationer på hur dina enskilda sidor presterar, vilka frågor som har bra exponering och bra CTR med mera så använd det.

Till din hjälp att skriva bra innehåll för att öka din CTR finns det flera olika verktyg för - dock är dem flesta för den engelska marknaden men det finns bra verktyg för den svenska marknaden också så ut och sök. Tänk på att alltid utgå från människan när du vill öka din CTR och engagemanget från besökarna på din hemsida.

Tips för att öka din CTR för organiska trafik

Sökord, sökfras i URL
Svara på frågan i intentionen i sökningen
Skriv en intressant och givande meta-description
Jobba med er lokala SEO
Stärk kännedomen om ert varumärke
Locka läsaren till att klicka på dina titlar, rubriker och innehållet

Högre position - bättre CTR

Data och studier visar att ju högre ranking, position du har i sökresultatet ju högre, bättre CTR få du också. Så det gäller med andra ord att vara relevant för den som söker.

Vad är CTR? Få tips och hjälp med hur du kan förbättra din CTR och öka engagemanget på er webbplats.

Bilden har vi hämtat från Invise.

Som ni ser på bilden så är det rätt tydligt att sidor med en hög position i sökresultaten hos Google får mer klick och en högre CTR. Man kan också göra analysen att det inte skiljer jättemycket att gå från plats 10 till plats 8 men sedan händer det saker. En förbättring från plats 10 till plats 7 ger dig nästan en fördubbling av din CTR och en förbättring från plats 10 till plats 2 ger er mer än 10 gånger så hög CTR.

Som med så mycket annat när det handlar om den mänskliga aspekten av digital marknadsföring så är det viktigt med värdet och att svara på den underliggande frågan vid sökningen - den så kallade search intent.

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill du förbättra din CTR?
Ring oss eller skicka ett mail till oss och låt oss få hjälpa er med det.