033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Hur får jag min hemsida att synas på Google?

Publicerad: 2019-10-19

Att synas högt upp i sökresultat när någon söker efter era produkter eller tjänster kan vara den mest effektiva metoden rent ekonomiskt - du investerar i arbetet en gång (förhoppningsvis) och drar nytta av resultaten över en mycket lång period. Men hur gör man då och vad ska man tänka på för att synas på Google?

Jag ger er några smarta, enkla och effektiva tips som kan lyfta er placering i sökresultaten till lite trevligare nivåer. Det kommer ge er möjligheter till fler leads, mer trafik och om ni gör det rätt även ett ökat antal kunder - förhoppnigsvis.

Innehållet i den här artikeln, på den här sidan:
Fokusera på kvalitet
Skriv en klickvänlig titel
Skriv en intressant huvudrubrik
Att ni syns innebär inte mer trafik
Kan ni ta er förbi era konkurrenter?
Ge era besökare bra innehåll
Använd ett enkelt språk i era texter

1. Fokusera på bra innehåll och kvalitet istället för kvantitet

Man har tidigare kunna komma väldigt långt med sitt arbete för att synas högt upp i sökresultaten på Google och andra sökmotorer men vi befinner oss nu i ett skifte från det till att gå mot ett mer innehållsrikt och kvalitativt innehåll. Det här innebär att texterna du skriver behöver tillföra någon form av värde för den som ska läsa det och även ge starkare signaler till Google.

För att verkligen attrahera era läsare så är mitt tips att fokusera på innehåll som era läsare är intresserade av och som ger dem något av att läsa - ni vill ju dem ska spendera en del av sin tid på att läsa era artiklar, eller hur?
Det gäller att svara på den eller dem frågorna som läsaren har vid sin sökning och det här kan innebära att ni behöver skapa fler artiklar inom samma ämne med mycket och framförallt givande innehåll. Då är det bara att göra det.

En sak som ni måste komma ihåg det är ju att man förväntar sig att få hjälp när man kommer in på en webbplats oavsett vad det egentligen är. Det kan vara allt från att man vill få svar på en fråga om olika sätt att synas på Google till att få pris för fönsterputsning.
Ett smart sätt att visa besökaren och att få Google att förstå innehållet på er sida det kan vara att länka ut till en webbplats som är auktoritär i ämnet som ni skriver om.

2. Använd en titel man inte kan låta bli att klicka på

En stor och viktig faktor för din ranking är sidtiteln - "title". Den hjälper Google att förstå innehållet i din sida och den är också synlig på ett tydligt sätt i sökresultatet och därmed den första kontakten någon får med ert företag eller er webbplats.

Ett vanligt fel som jag ser många gånger det är att man på ett för simpelt sätt skriver in vad sidan handlar om som t ex "våra produkter" eller "kontakt". Det visar vad innehållet är för någor ja, men den är inte speciellt tilltalande för den som söker och den ger inget värde alls.
Är det fler personer som klickar på ett sökresultat så ökar det möjligheterna att visas högre upp i Google.

Var syns min titel någonstans då?

Din titel är synlig på flera ställen men framförallt hittar man den här:
I fliken du ser högst upp i din webbläsare
I Google (och andra sökmotorers) sökresultat - även kallad för SERP
När du delar sidan i sociala medier t ex

Hur ska jag skriva en bra titel för min hemsida då?

En bra titel för din sida på webbplatsen måste ta hänsyn till en rad olika saker. Vi listar några av dem här:
Undvik att använda er av VERSALER i titeln
Skriv titeln till mellan 40-60 tecken - blir den för lång kan Google kapa den
Skriv alltid unika titlar för varje sida - kopiera inte även om det är smidigast. Det ska vara svårt att nå bra resultat
Försök få dina viktigaste ord först i titeln - det skickar en starkare signal till Google
Beskriv innehållet men du måste också övertyga personerna att klicka på länken till din sida. Var säljande

Synas på Google - hur gör man? Ta del av våra tips för att din webbplats ska synas på Google.
Skriv en titel som får den som söker att klicka på er länk, sida.

3. Skriv en riktigt intressant och fängslande H1-rubrik

H1:an eller huvudrubriken som den också kallas ibland är en annan viktig faktor för er ranking och möjligheterna att synas på Google. Den tolkas av Google och kan vara avgörande för er synlighet och placering i sökresultaten.

Alla rubriker på en sida på er webbplats ska följa en viss struktur och hierarki - det finns några få undantag men det tar vi inte upp här.
Hierarkin eller strukturen ser ut som så att H1 är överst och den följs sedan i turordning av H2, H3, H4, H5 och H6.

Hur ska jag skriva en bra huvudrubrik, H1 då?

Precis om med titeln så finns det även ett antal regler du bör följa när du skriver en huvudrubrik. Några av dessa är:
Skriv unika H1:or för varje enskild sida på webbplatsen
Skriv endast en H1-rubrik per sida
Försök beskriva vad man kan förvänta sig ab att läsa innehållet
Ha med sökordet i er H1:a - gärna så tidigt som möjligt
Håll rubriken runt ca 40 tecken - den kan bli jobbig att ta till sig om den är för lång
Kopiera inte er titel till er H1:a - ha kvar syftet men skriv på ett annat sätt
Ha gärna med sökordet i era andra rubriker - blir en tydlig koppling om innehållet då. Inte för mycket då det kan bli tolkat som "spam"

4. Att synas på Google innebär inte automatiskt mer trafik

Förstår du vad det innebär att synas på Google? Det handlar om att er webbplats ska synas där ni ska och på dem sökningar som faktiskt är relevanta för den som söker efter produkter eller tjänster som ni erbjuder.
Ett vanligt misstag många gör det är att man tror att det ordet som man vill synas på eller gissar att man söker på också är det som ger trafik till er sida - så är det inte. Ni behöver välja era sökord och sökfraser som ni vill synas på med eftertänksamhet och med omsorg. Ta reda på fakta och förlita er på statistik för sökorden.

Det är väldigt vanligt att man vill synas högst upp på Google för sökord som handlar om företagets tjänster, produkter. Det är lätt att tro att det också är det som man faktiskt söker efter men så är det inte alltid, ganska ovanligt faktiskt. Här gäller det att kontrollera vad man söker på och om det är intressant för er att synas på.
Kom alltid ihåg:
Att er webbplats syns på sökord ingen söker på kommer inte ge er någon trafik
Att er webbplats syns långt ner i sökresultaten för bra sökord kommer inte ge er någon trafik
Att er webbplats syns högt upp på sökord som en del söker på kommer ge er en del trafik
Att er webbplats syns högt upp för många olika sökord som en del söker på kommer ge er en del trafik

En bra utförd sökordsanalys ger er rätt information

I dag finns det en del bra verktyg som kan ge er riktigt bra information om vilka sökord som kan vara intressanta för er att satsa på när det gäller att synas på Google.
Exempel på sådana verktyg som är bra är Ahrefs och Google Keyword planner.

Det finns några saker som ni ska tänka på när ni ska välja era sökord, sökfraser att arbeta med. Några av dessa är:
Ord som ingen söker efter
Benämningar som ni själva kommit på
Fackuttryck som inte används av andra än er
Ord som har för hög konkurrens och som är för svåra att komma högt på
Ord som inte är relevanta för er målgrupp eller er verksamhet

5. Kan ni komma högre upp än era konkurrenter?

Kolla vilka som redan syns högre upp på Google för era sökord, sökfraser och varför dessa sidor gör det. Är ert sökord populärt med många som söker på det så är det svårt att komma högt upp i sökresultaten, så är det bara.
Ju fler som söker desto mer potentiell trafik - mer potentiell trafik ger mer värde för att synas högt upp - högre värde ger tuffare konkurrens.

Det är flera saker som spelar när man ska synas på Google. Det handlar bland annat om:
Hur många inlänkar sidan har, hur gammal den är och vilken auktoritet den har - här kan ni läsa om och få tips på hur ni får länkar till er sida
Hur användarvänlig är webbplatsen och sidan? Är den snabb? Är den enkel att använda från mobilen
Uppdateras webbplatsen ofta? Vilket värde tillför den till användarna? Har den verkligen rätt innehåll för den som söker

6. Besökarna älskar bra innehåll - ge dem det

Google letar efter vad som sägs och delas i sociala medier t ex. Det är något man kallar för sociala signaler och är ett sätt för Google att bedöma vilket innehåll som just nu är populärt och som folk gillar. Man tänker helt enkelt som så att om fler personer delar ditt innehåll så är det väl rimligt att anta att innehållet är bra, eller hur?

Att personer delar ert innehåll ger er också länkar till er webbplats vilket ju är något som Google tittar noga på. Länkar från sidor med hög auktoritet är viktiga då dem skickar starka signaler till Google - så länkar från t ex universitet, myndigheter, stora företag och kända personer kan ge er bra resultat.

Men för att folk ska dela ert innehåll så måste ju innehållet vara bra nog att man ska vilja dela det med andra. Försök skapa sidor som gör nytta och som dina besökare verkligen vill dela till andra.

7. Använd er av ett enkelt språk som många förstår

Det är viktigt idag att er webbplats och dess sidor är lätta att läsa för så många som möjligt. Texten ska vara enkel att ta till sig och den ska ju som du redan vet också innehålla sökordet, sökfrasen. Kom alltid ihåg att det är människor du skriver för.

När Google läser igenom din text så försöker dem förstå innebörden av innehållet i texten och man tolkar det som att dem begrepp och ord som som ni använder också troligen är det som texten handlar om.

Kom alltid ihåg att man söker på Google för att man troligen vill ha svar på något och därför är det viktigare att då kunna svara på dem tänkbara frågorna och även utforma sin text på det sättet.
Det här är viktigare idag och kommer vara än viktigare i framtiden då vi använder ljud, viocesearch, för att söka och dessa sökningar är mer formulerade som frågor. Så se till att ni svarar på frågorna.

Jag hoppas att du lärt dig något och att den här artikeln om att synas på Google har gett dig något. Jag vill som en sista punkt i artikeln ge er lite bonustips när det gäller er SEO och optimeringen av er webbplats. Här kommer dem:
Se till så ni har internlänkar
Glöm inte bort att optimera era bilder för att synas på Google
Använd alltid utan undantag unikt innehåll på era sidor på webbplatsen
Se till så er webbplats är snabb och mobilvänlig
Tänk på att ha med sökordet i er URL
Var ambitiös i ert arbete med innehåll på er webbplats - det kommer ge er resultat.

Tack för att du läst,
Magnus

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill ni få hjälp med att synas på Google?
Ring oss eller skicka ett mail till oss så löser vi det.