033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

SEO text - vad är det, hur skriver jag?

Publicerad: 2019-09-26

Att det är viktigt med bra och intressanta texter på sin hemsida eller i sin blogg vet vi redan men hur vet man att texten man skriver faktiskt är bra nog för att få bra placering i sökmotorerna och samtidigt vara intressanta och välskrivna nog för läsaren?
Vi hjälper dig på vägen och ger dig lite gratis tips om hur du ska skriva intressanta texter för hemsidan - vill du få hjälp med att skriva seo texter - kontakta oss så hjälper vi dig.

Innehållet i den här artikeln, på den här sidan:
Hur ska man skriva seo texter
Vanliga misstag när man skriver texter
Hur ska du skriva ditt innehåll?
Texten är det viktigaste

Hur ska man skriva seo texter för hemsidan som gör att man får bra ranking och samtidigt är intressant för läsaren?

Att skriva bra seo texter idag handlar om att vara intressant ur ett "tekniskt" perspektiv för sökmotorer som Google men också så pass "alldaglig" att besökaren kan ta sig igenom din text på ett bra, enkelt och naturligt sätt - det ska ju inte vara svårt att läsa texten eller hur? Min erfarenhet från att ha skrivit texter för flera olika branscher och marknader under flera år är att du ska tala till den som läser och inte vara överpretentiös i dina seo texter för hemsidan.

När du först börjar ditt arbete med texten för hemsidan så är det första att hitta en bra struktur för texten. Vad ska innehållet handla om? Vilken vinst får läsaren av din text? Vad tillför din seo text som ingen annan redan skrivit om? Vilken expertis och tyngd är det kopplat till texten?
Låt oss börja med lite vanliga misstag när man skriver seo text.

Vanliga misstag när du skriver seo texter för din hemsida.

Ett av dem vanligaste misstagen du kan göra när du skriver texter och ska jobba med seo det är att du kastar in sökorden i din text och tror att du kommer dra nytta av det hos Google. Men nej, det straffar dig. Google har lärt sig skilja på "falska" texter och riktiga texter som på något sätt skapar värde för den som söker informationen och den som läser.

1. Överoptimering av era sökord
2. Stavfel och fel semantik, stil
3. Du kopierar text från andra
4. För lite text
5. Du är för spretig i ditt innehåll

Undvik enkla misstag när du ska skriva seo texter och texter för hemsidan

1. Överoptimering av sökord - det här är ganska vanligt förekommande även från personer som jobbar med att just skriva text för hemsidor. Men du måste tänka på att inte ha med det för ofta för då blir det en signal till Google att det ska klassas som spam och det straffar webbplatsen i ett längre perspektiv. Så hur ofta får man använda sina sökord i texterna då?
Det är här som det blir lite roligt. Idag så är det inte lika viktigt med att ha en viss procent förekomst av ert sökord, sökfras i texten. Det som är viktigt idag det är att använda sig av LSI i sitt arbete med seo texter för att kunna nå ut. Texten blir också mycket enklare och mer naturlig att ta till sig och läsa igenom. En effekt av att använda tekniken med LSI är att texten blir mer vardaglig och lite mer som man pratar vilket är positivt - det blir enklare för fler människor att ta till sig texten.

2. Stavfel och fel semantik, stil - alla skriver fel ibland, även den mest erkände skribenten eller författaren. Så gör även vi som skriver bra seo texter, det går inte att komma ifrån. Men det finns tips att dra nytta av för att inte hamna där.
Tänk på att läsa igenom texten flera gånger ordentligt innan den ska publiceras. Jag har lärt mig genom att göra fel och har nu ett system när jag skriver texter som hjälper mig att undvika stavfel bland annat.

Stilen och sättet du skriver på är också oerhört viktigt att tänka på och analysera. Jag jobbar alltid med att skriva naturligt, enkelt och med ett visst flyt i texten för att knyta an till' den som läser. På så sätt så skapas en interaktion och ett engagemang med läsaren som är jätteviktig.

3. Du kopierar text från andra - det här är också jättevanligt hos många som skriver trots att dem många gånger säger hur viktigt det är att inte göra det och att vara unik i sina texter. Det är sant, du får inte kopiera andras innehåll av flera olika anledningar - det strider mot upphovsrätten, Google ser det som plagiat och straffar er och kanske det viktigaste så märker läsaren det också oftare än du tror.

4. För lite text - du har för lite text och för lite intressant text på din sida. Tidigare, för några år sedan, så kunde det räcka med att du hade ca 300 ord på sin sida för att bli gillad av Google och av läsaren. Så är det inte idag och nu måste du dessutom skriva text som verkligen är relevant, intressant och som ger läsaren någon form av behållning av texten.
Hittills har du läst igenom 792 ord och det känns väl inte jobbigt?

5. Du är för spretig i ditt innehåll - det är lätt att "sväva" iväg och skriva om väldigt mycket runt omkring ditt kärnämne för artikeln, sidan. Gör inte det. Skapa istället nya artiklar om det du vill skriva och hänvisa dit. Det ger ett riktigt bra värde för läsaren och för Google och din ranking. Så tänk på vilken struktur du vill ha i din text och försök hålla dig till det.

Få hjälp med dina seo texter
Ring oss eller skicka ett mail till oss så hjälper vi er.
033-720 13 90 eller hej@seoboras.se


hur ska man skriva sitt innehåll så google förstår?

Google gillar text och Google gillar framförallt text som är relevant, äkta, unikt, genomarbetat, strukturerat, med bra volym, tillgängligt, lätt att läsa med mera. Du ser själv att det är en del att hålla koll på när det gäller att skriva bra texter för din hemsida.

Du får några tips här - vill du istället få hjälp av oss med dina seo texter så ger vi dig ett riktigt bra pris fram till 31/12 - 2019.

Är texten något som du själv skulle dela till andra?
Är källhänvisningarna på plats?
Är texten verkligen unikt skriven och inte kopierat?
Är innehållet fräscht - bidrar du med något nytt?
Får läsaren med sig en ny insikt när denne har läst texten?
Överdriv inte dina titlar, rubriker och underrubriker
Inger din text förtroende?

Texten är fortfarande det viktigaste på din sida

Texter är (och kommer alltid vara enligt mig) det enskilt viktigaste innehållet på din sida eller i din artikel. Är texten dåligt utformad, skriven och innehåller fel så kommer ingen gilla den och då får du ingen spridning. Om du dessutom violerar mot Googles riktlinjer så är du tyvärr ute ur matchen.

Texten måste ha ett bra flyt - det vill säga den ska vara enkel att ta till sig, den ska vara lätt att förstå och man ska komma ihåg den efter att man läst den. Du skriver ju i slutändan för att få läsaren intresserad och nyfiken, eller hur? Så ta tid till att skriva en bra text.

Ett av alla grundläggande krav för att lyckas med sin seo text är att den är unik - skulle du klippa in innehåll från t ex andra sidor så kommer det märkas och det kommer då i förlängningen att straffa dig. En lyckad seo text är i grund och botten ingenting annat än en bra skriven text och ni tjänat mycket på att låta erfarna copywriters göra jobbet åt er, det är värt det.
Exempel på hur man ska dela upp sitt arbete med att att skriva en bra text:

Förarbetet - Vi pratar ihop oss med er för att på djupet förstå er verksamhet. På så sätt kommer vi identifiera ert verkliga behov och vilka sidor som behöver nytt innehåll. Ibland behövs en sökordsanalys göras och ibland behöver vi även sätta upp en ny sida - en så kallad landningssida.
Syfte, stil och ton i texten - Vilket budskap vill ni nåt ut med? Det sätter också riktningen för arbetet gällande syfte, mål och struktur på innehållet. Vi gör det tillsammans med er för bästa resultat.
Research, produktion och leverans - Med en grundlig research blir arbetet och produktionen enklare vilket bäddar för en bra och pålitlig leverans.

Bra seo texter tar tid att göra - satsa på den tiden

Att tro att du kan "slänga" ihop en text på en halvtimme och förvänta dig bra resultat på det är helt galet. Det går inte. För att nå upp till allt som krävs för att få ut en bra text som verkligen ger resultat tar tid, lång tid. Den här texten t ex tog flera timmar totalt sett att göra.
När du skriver så har du flera olika parametrar att ta hänsyn till och tänka på. Du ska t ex skriva en text som är säljande utan att sälja något - hur gör man det till exempel? Du ska också skriva med rätt fakta - var hittar du den någonstans?

Ta vårt tips på att anlita oss för att skriva texter för er hemsida, kampanj, annons eller liknande - vi gör det!

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill du få välskrivna seo texter?
Ring oss eller skicka ett mail till oss och låt oss få hjälpa er med det.