Publicerad: 2019-09-22
Outreach SEO - effektiv SEO för att skapa naturligt engagemang med din webbplats
Outreach är ett smart och effektivt sätt för att skapa naturligt engagemang i form av besökare, läsare, social spridning och även länkar till din webbplats.
Ett gammalt och väl inarbetat sätt att skapa engagemang med sin webbplats har varit att köpa länkar, vilket idag strider hårt mot Googles riktlinjer. Outreach SEO handlar istället om
att skapa planerade kampanjer med syfte att få riktig trafik - det vill säga riktiga besökare till er webbplats. Att skapa engagemang som länkar till din webbplats är och kommer alltid
att vara viktigt för trafikvolym och framförallt rankingen men sättet det bör göras på ändras och är idag annat än det var för låt säga 10 år sedan.
Så hur kan man jobba med Outreach SEO kampanjer då?
För att förstå vad Outreach kan göra för er webbplats så ska vi gå igenom lite olika typer och metoder för det. Man måste som första punkt identifiera och förstå vad det är man vill uppnå för något med sin seo kampanj.
Nyhets-outreach - Leta efter och hitta blogginlägg, artiklar som skrivits om ditt ämne under t ex dem senaste dagarna.
Försök få författaren att länka till er t ex.
Blogg-outreach - Hitta bloggare som är stora, inflytelserika och med auktoritet i erat ämne och fråga helt enkelt om denne
kan tänka sig skriva om er och länka till er webbplats.
Analysera och identifiera era konkurrenters länkar - Det här är kanske något som det flesta missar idag men oerhört viktigt. Kolla upp
era konkurrenters webbplatser och ta reda på vilka länkar dem får in till sin site. Kontakta sedan dessa webbplatser och be om en länk därifrån ni med.
Era kontakter - Glöm inte att få era samarbetspartners, leverantörer och kunder att länka till er. Det gör dem gärna om dem är nöjda med er.
"Claim your links" - kolla runt på nätet och leta upp siter som skriver om er eller erat ämne och begär att dem länkar till er.
Andra webbplatser - Hitta och leta upp andra webbplatser inom ert ämne, område och se hur ni kan samarbeta med dem till exempel.
Outreach SEO handlar istället om att skapa planerade kampanjer med syfte att få riktig trafik - det vill säga riktiga besökare till er webbplats
- Magnus Strandberg, Senior SEO-konsult, Rådgivare Digital Marknadsföring
Ibland kommer ni hamna i en situation då ni har länkar som ni av olika anleningar vill ta bort och inte vill ska kopplas ihop med er site. Det händer alla och det behöver inte vara ett jättejobb eller bara av negativa orsaker - ni kan t ex ha skiftat lite fokus eller tagit bort ett produktområde och då inte vill ha länkar från siter inom dessa.
Hur skapar man då effektiva SEO-kampanjer med bra, kvalitativa länkar?
Bloggare får varje dag en stor mängd erbjudanden och förslag på att lägga upp länkar till olika seo-byråer, till exempel.
Det finns en del saker att tänka på när man vill göra en outreach-kampanj och när du sträcker ut din hand till tänkta samarbetspartners.
Tänk t ex på om avsändaren verkligen är "white-hat" och auktoritär i ämnet.
Att ni gör en komplett målgruppsanalys är också viktigt och ligger till grund för det fortsatta arbetet med att ta fram en kampanj. Genom att förstå verksameheten och er målgrupp får ni automatiskt insikter i vilken typ av kampanj och innehåll som behövs göras för att nå era mål. Förstår ni det här så får ni en bra, stabil grund att stå på i ert fortsatta arbete.
När ni har koll på målgrupp och verksamhet så måste ni också nu på djupet identifiera vad varumärket står för. Här handlar det om värderingar, erbjudandet till
kund och en tydlig branding-strategi. Ta med er det och dra nytta av ert unika erbjudande som särskiljer er från era konkurrenter, lyft fram era grundvärderingar och kanske göra lite storytelling.
Att bli personlig och knyta an till den mer mjuka sidan hos mottagarna är bara bra.
En sista tänkbar del i de flesta kampanjer är ha tydliga USP:ar - Unique Selling Points. Det handlar om att ta fram vad är som just ditt företag erbjuder som era konkurrenter inte gör. Här måste ni göra kopplingen till målgruppen, värderingar, affärsnyttan etc. för att lyckas med det. I slutändan handlar det också om att vara tydlig i sin kommunikation för att undvika undvika missförstånd och rena felaktigheter - kommunicera rätt helt enkelt.
Bilden har vi hämtat från Pixabay.
Analysera och följ upp era kampanjer
Att planera er outreach-seo kampanj är som du nu förstår oerhört viktigt. Men det är också minst lika viktigt att analysera och följa upp era kampanjer - hur ska ni annars förstå vad
som fungerar inför framtiden. Vilka möjligheter har ni att göra marketing automation - kan ni t ex automatiskt skicka mail till de som inte svarar på ert första mail, kontakt?
Det handlar om att förstå vilka mottagare som ni ska ge lite extra tid.
Resultaten för era seo-kampanjer och ert arbete med outreach-seo tar tid och målet är inte alltid att klättra i ranking. T ex så kan det vara att få fler som anmäler sig till
ert nyehtsbrev eller ett event som ni anordnar.
När ni vill förbättra er ranking med hjälp av outreach seo så måste ni vara medvetna om att beroende på olika faktorer (som t ex konkurrens) så tar det olika lång tid.