Publicerad: 2019-10-10
Så ni har gjort en ny hemsida och nu fått den lanserad av er webbyrå (eller om ni gjort den själva). Nu börjar arbetet med att få trafik till sidan och
att börja få placeringar i Googles sökresultat på intressanta sökningar. Men hur gör man för att t ex få relevanta länkar till sin hemsida då?
Vi ger er 10 tips helt gratis som ni kan använda för att få länkar (och trafik?) till er nya hemsida.
Innehållet i den här artikeln, på den här sidan: Det allra första ni måste börja med innan ni försöker få länkar och trafik till er hemsida är att skapa intressant och värdefullt innehåll på hemsidan.
Ett sätt att göra det på är att kolla vad era konkurrenter skriver om och få tips och inspiration till vad ni kan skriva om. Kom alltid ihåg att dem texterna ni skriver
för hemsida ska vara intressant, relevant och informativt för den som ska läsa det. Man söker ju av en anledning, eller hur? En viktig sak att alltid ha koll på när det gäller sin hemsida det är att man inte har några länkar som inte leder någonstans - även kalla 404-fel. Ett
bra sätt att kolla det är genom Google Search Console. Vårt tips är också att alltid göra egna 404-sidor - det är sidor som servern hämtar upp om ni har länkar till sidor på er hemsida som inte existerar. Det blir då ett
smart och effektivt sätt att behålla besökaren på er hemsida och ge denna lite alternativ. Titta på vår 404-sida här till exempel. En annan ska som ni alltid ska tänka på också det är vilka externa länkar ni har och att dem alltid fungerar. Externa länkar är länkar ut från er hemsida till andra sidor. Vi anser att
ni alltid ska jobba med externa länkar för att koppla ihop er sida med andra relevanta sidor inom aktuellt område.
Det är fortfarande relativt vanligt att man missar det här trots allt. Det är lätt att göra fel i sin robots.txt fil t ex men det här måste ni eller er
byrå har total kontroll på. Kontrollera också er robots.txt fil och hur den ser ut genom att helt enkelt i adressfältet skriva in robots.txt efter domänen, t ex www.erhemsida.se/robots.txt.
Försök identifiera vilka länkar era konkurrenter har och lista dessa i en excel-fil till exempel. På så sätt får du en enkel men väldigt bra överblick över vilka
länkar som också kan vara intressanta för er. Men tänk efter innan ni försöker få länkar från olika siter så ni inte får negativa effekter på er hemsida. Ett smart sätt för att på olika sätt öka intresset, engagemanget men även antalet relevanta länkar till er hemsida är att dela upp innehållet i en artikel-serie som vi
har gjort här i vår serie om Googles rankingfaktorer. Ta del av våra tips på hur du kan få länkar till din hemsida. Alla branscher har ett antal personer som anses vara experter eller sakkunniga inom sitt expertisområde och det gäller även för er. Försök få en av
dessa personer att ställa upp på en intervju och publicera sedan intervjun på er hemsida - personen kanske kan länka till er intervju från sin sida? Podcast är populära och ett mycket bra och effektivt sätt att nå ut till befintlig målgrupp men även nya målgrupper. Det finns säkert ett antal olika "poddar" i
er bransch som ni skulle kunna få vara med i och berätta om ert företag, vad ni erbjuder och vilken skillnad ni gör jämfört med era konkurrenter.
Vi lever i en digital värld och i en digital era men det är fortfarande viktigt med den personliga kontakten och relationen med människor och kunder. Gå med i lokala
affärsnätverk i er stad och knyt kontakter där. Det är inte ovanligt att ni får möjlighet till en presentation om ert företag. Här kan ni få nya kunder och partners på ett
naturligt sätt. Ibland får ni kanske inga länkar genom att sponsra event och olika välgörenhetsändamål men oavsett om ni får det eller inte så kommer det stärka ert varumärke. Den här gillar jag. Tänk utanför boxen och gör vad jag kallar för "offline branding" för ert varumärke och era produkter. Det kan vara allt från att trycka upp t-shirtar
som ni sedan ger, skickar till era kunder i en kampanj där ni vill få fler personer att röra på sig t ex. Ett budskap skulle kunna vara "vi vill ge all er personal en varsin t-shirt
som dem kan ha på sig under sin friskvård - för dem har väl tid för det!" t ex.
Allt som ni gör online och med er hemsida handlar på ett eller ett annat sätt om marknadsföring och att bygga relationer, trovärdighet med er målgrupp. Man måste
hela tiden hitta nya vägar att nå fram och våga bryta barriärerna för det förväntade. Lyft fram era värderingar och vad som är viktigt för er och ert företag och få
in det i er marknadsföring så kommer ni med tiden nå ut till flera. Tack för att du läst,
Skriv bra content
Inga brutna länkar på sidan
Möjlighet för Google att indexera
Vilka länkar har era konkurrenter?
Skapa en artikelserie
Gör intervjuer med intressanta personer
Var med i en relevant podcast
Gå med i affärsnätverk
Var med och sponsra lokala event
Gör utmanande offline-branding
1. Se till så att ni har bra content på er sida
2. Se till så ni inte har brutna länkar på sidan
3. Se till så att alla sidor är möjliga att indexera för sökmotorer
Är du osäker på vilka sidor som är indexerade så hittar ni informationen i Google Search Console eller att t ex skriva in site:erhemsida.se i Google (byt ut erhemsida.se till er domän).
4. Kontrollera vilka länkar era konkurrenter har
5. Dela upp ert innehåll i en artikelserie
På så sätt får ni automatiskt internlänkar men också möjligheten att få engagerade läsare som kommer tillbaka för att läsa mer i artikelserien.
6. Intervjua intressanta personer och skriv om intervjun på er hemsida
På så vis så visar ni att ni har stor kunskap om er bransch och att auktoritära personer i branschen ställer upp på intervjuer med er.7. Försök bli gäst i en relevant podcast
8. Gå med i lokala affärsnätverk
9. Sponsra olika event och välgörenhetsändamål
Ni blir förknippade med bra saker och det lägger man omedvetet på minnet - ovärderligt när det handlar om att stärka erat varumärke.10. Gör lite "offline branding" för ert varumärke
Magnus