033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Så här får du länkar till din hemsida

Publicerad: 2019-10-10

Så ni har gjort en ny hemsida och nu fått den lanserad av er webbyrå (eller om ni gjort den själva). Nu börjar arbetet med att få trafik till sidan och att börja få placeringar i Googles sökresultat på intressanta sökningar. Men hur gör man för att t ex få relevanta länkar till sin hemsida då?
Vi ger er 10 tips helt gratis som ni kan använda för att få länkar (och trafik?) till er nya hemsida.

Innehållet i den här artikeln, på den här sidan:
Skriv bra content
Inga brutna länkar på sidan
Möjlighet för Google att indexera
Vilka länkar har era konkurrenter?
Skapa en artikelserie
Gör intervjuer med intressanta personer
Var med i en relevant podcast
Gå med i affärsnätverk
Var med och sponsra lokala event
Gör utmanande offline-branding

1. Se till så att ni har bra content på er sida

Det allra första ni måste börja med innan ni försöker få länkar och trafik till er hemsida är att skapa intressant och värdefullt innehåll på hemsidan. Ett sätt att göra det på är att kolla vad era konkurrenter skriver om och få tips och inspiration till vad ni kan skriva om. Kom alltid ihåg att dem texterna ni skriver för hemsida ska vara intressant, relevant och informativt för den som ska läsa det. Man söker ju av en anledning, eller hur?

2. Se till så ni inte har brutna länkar på sidan

En viktig sak att alltid ha koll på när det gäller sin hemsida det är att man inte har några länkar som inte leder någonstans - även kalla 404-fel. Ett bra sätt att kolla det är genom Google Search Console.

Vårt tips är också att alltid göra egna 404-sidor - det är sidor som servern hämtar upp om ni har länkar till sidor på er hemsida som inte existerar. Det blir då ett smart och effektivt sätt att behålla besökaren på er hemsida och ge denna lite alternativ. Titta på vår 404-sida här till exempel.

En annan ska som ni alltid ska tänka på också det är vilka externa länkar ni har och att dem alltid fungerar. Externa länkar är länkar ut från er hemsida till andra sidor. Vi anser att ni alltid ska jobba med externa länkar för att koppla ihop er sida med andra relevanta sidor inom aktuellt område.

3. Se till så att alla sidor är möjliga att indexera för sökmotorer

Det är fortfarande relativt vanligt att man missar det här trots allt. Det är lätt att göra fel i sin robots.txt fil t ex men det här måste ni eller er byrå har total kontroll på.
Är du osäker på vilka sidor som är indexerade så hittar ni informationen i Google Search Console eller att t ex skriva in site:erhemsida.se i Google (byt ut erhemsida.se till er domän).

Kontrollera också er robots.txt fil och hur den ser ut genom att helt enkelt i adressfältet skriva in robots.txt efter domänen, t ex www.erhemsida.se/robots.txt.


4. Kontrollera vilka länkar era konkurrenter har

Försök identifiera vilka länkar era konkurrenter har och lista dessa i en excel-fil till exempel. På så sätt får du en enkel men väldigt bra överblick över vilka länkar som också kan vara intressanta för er. Men tänk efter innan ni försöker få länkar från olika siter så ni inte får negativa effekter på er hemsida.

5. Dela upp ert innehåll i en artikelserie

Ett smart sätt för att på olika sätt öka intresset, engagemanget men även antalet relevanta länkar till er hemsida är att dela upp innehållet i en artikel-serie som vi har gjort här i vår serie om Googles rankingfaktorer.
På så sätt får ni automatiskt internlänkar men också möjligheten att få engagerade läsare som kommer tillbaka för att läsa mer i artikelserien.

10 tips på hur du kan göra för att få länkar till din nya hemsida.

Ta del av våra tips på hur du kan få länkar till din hemsida.

6. Intervjua intressanta personer och skriv om intervjun på er hemsida

Alla branscher har ett antal personer som anses vara experter eller sakkunniga inom sitt expertisområde och det gäller även för er. Försök få en av dessa personer att ställa upp på en intervju och publicera sedan intervjun på er hemsida - personen kanske kan länka till er intervju från sin sida?
På så vis så visar ni att ni har stor kunskap om er bransch och att auktoritära personer i branschen ställer upp på intervjuer med er.

7. Försök bli gäst i en relevant podcast

Podcast är populära och ett mycket bra och effektivt sätt att nå ut till befintlig målgrupp men även nya målgrupper. Det finns säkert ett antal olika "poddar" i er bransch som ni skulle kunna få vara med i och berätta om ert företag, vad ni erbjuder och vilken skillnad ni gör jämfört med era konkurrenter.

8. Gå med i lokala affärsnätverk

Vi lever i en digital värld och i en digital era men det är fortfarande viktigt med den personliga kontakten och relationen med människor och kunder. Gå med i lokala affärsnätverk i er stad och knyt kontakter där. Det är inte ovanligt att ni får möjlighet till en presentation om ert företag. Här kan ni få nya kunder och partners på ett naturligt sätt.

9. Sponsra olika event och välgörenhetsändamål

Ibland får ni kanske inga länkar genom att sponsra event och olika välgörenhetsändamål men oavsett om ni får det eller inte så kommer det stärka ert varumärke.
Ni blir förknippade med bra saker och det lägger man omedvetet på minnet - ovärderligt när det handlar om att stärka erat varumärke.

10. Gör lite "offline branding" för ert varumärke

Den här gillar jag. Tänk utanför boxen och gör vad jag kallar för "offline branding" för ert varumärke och era produkter. Det kan vara allt från att trycka upp t-shirtar som ni sedan ger, skickar till era kunder i en kampanj där ni vill få fler personer att röra på sig t ex. Ett budskap skulle kunna vara "vi vill ge all er personal en varsin t-shirt som dem kan ha på sig under sin friskvård - för dem har väl tid för det!" t ex.

Allt som ni gör online och med er hemsida handlar på ett eller ett annat sätt om marknadsföring och att bygga relationer, trovärdighet med er målgrupp. Man måste hela tiden hitta nya vägar att nå fram och våga bryta barriärerna för det förväntade. Lyft fram era värderingar och vad som är viktigt för er och ert företag och få in det i er marknadsföring så kommer ni med tiden nå ut till flera.

Tack för att du läst,
Magnus

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill ni få hjälp med ert länkarbete?
Ring oss eller skicka ett mail till oss så löser vi det.