033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

Google BERT Uppdatering - Vad gäller nu?

Publicerad: 2019-10-28

Under förra veckan så rullades Google senaste uppdatering ut och det innebär väldigt intressanta saker. Det kommer ställas andra krav från och med nu men det som är utmanande är att det inte finns något facit på vad du ska, behöver och kan göra. Om du inte redan är inne på spåret och redan gjort och gör det som Google nu vill premiera.

Vi har läst och analyserat vad Google själva säger och vad stora seo-bloggar runt om i världen säger om det hela - vi sammanfattar allting för dig om Google BERT Uppdateringen här.

Google vill förstå sökningar och intentionerna bättre

Kontentan av uppdateringen är att Google vill förstå sökningarna bättre och framförallt bli bättre på att analysera intentionen bakom sökningarna och därefter visa de resultat som bäst stämmer överens med sökningarna. Man tar nu alltså ett jättekliv framåt i sin utveckling av att förstå sina användare bättre och att presentera resultat som bättre stämmer överens med det som hoppas på när man söker.

Det här är Googles största uppdatering på hela 5 år och det är inget som ni ska sopa under mattan - ta det på allvar och försök förstå varför Google gör den här och kommande uppdateringar.

Ca 10 % av alla sökningar blir påverkade

Google uppger själva att 1 av 10 sökningar blir påverkade av uppdateringen.
Man uppger att själva syftet är just att bättre förstå språket och sökningen i sig. Man kan ju tolka det här som att man nu förstärker intentionen man har från Googles håll att gå mot att förstå hur vi människor pratar istället för skriver - det i sig är intressant.

Vad innebär Google BERT för min hemsida och SEO då?

Egentligen är det inte så mycket du kan göra i nuläget. Uppdateringen handlar om att förstå sökningarna bättre. Det handlar om att Google nu kommer få lättare att tolka sökningarna och att verkligen förstå vad användaren egentlige är ute efter när man söker efter något.

Till den här uppdateringen är det svårare för er att anpassa er till. Det som ni kan göra, om ni inte redan har gjort det, är att fokusera mer på användaren och dess sökbeteende för att sedan presentera innehållet efter det. Jag vet, det är supersvårt men det är ett måste för er på lång sikt.

¨
Google BERT - deras största uppdatering på 5 år. Läs mer här om vad BERT innebär för dig och din hemsida.
Google har nu lanserat sin största uppdatering på 5 år. Men vad innebär det och vad händer nu?

Sammanfattning i punktform om Google BERT

Enkel sammanfattning om dem viktigaste sakerna med Google senaste uppdatering BERT:

BERT började rullas ut under vecka 43 2019 och ska vara implementerad fullt ut i slutet av oktober. Men i första skedet så gäller det bara sökningar som görs på Engelska.
Uppdateringen påverkar även Googles Fearured snippets ganska rejält och inte då bara för resultat på engelska.
BERT påminner en hel del om RankBrain på så sätt att det är en machine learning algoritm som syftar till att bättre förstå syftet med en sökning och även att tolka och förstå innehållet på sidorna.
BERT ger nu Google möjligheten att förstå sökningarna på ett mer mänskligt sätt dvs man vill anpassa sig och förstå hur vi använder språket och sökningarna till vardags i vårt alldagliga språk. Man kommer också arbeta mot att förstå konversationerna och språkbruket i konversationer för att på så sätt bidra till bättre sökresultat.
Google menar själva att den här uppdatering är en stor uppdatering och jag kan bara hålla med dem. Om ca 10 % av alla sökningar påverkas så är det ganska massivt.
Google uppger också att man har testat BERT väldigt brett innan man lanserade uppdateringen förra veckan. Man säger sig se stora och framförallt många fördelar med det här och jag tycker det är intressant att se och framförallt kul att man fokuserar på vilket tillförande värde man kan ge sina användare.
Viktigt att förstå är att BERT inte på något sätt ersätter RankBrain eller någon annan algoritm - det kommer användas i samspel med t ex Rankbrain.
Min bedömning av BERT uppdateringen är att man inte kan optimera för den. På samma sätt som man inte kan optimera för t ex Rankbrain utan det handlar återigen om att skriva och framförallt skapa innehåll för era besökare och användare. Skriv för människan och optimera för Google.

Tack för att du läst,
Magnus

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill ni få hjälp med att synas på Google?
Ring oss eller skicka ett mail till oss så löser vi det.