033 - 720 13 90 hej@seoboras.se

Vi hjälper små och medelstora företag över hela Sverige med digital marknadsföring

10 myter och lögner om länkar

Publicerad: 2019-09-23

Vad är egentligen sant om länkar till hemsidan och Google?

Länkar har varit en viktig del av SEO-arbetet sedan Google startade egentligen. Men precis lika länge har det florerat rykten, felaktigheter och rena lögner om betydelsen av länkar när du jobbar med SEO. Vi ger er nu sanningen om länkar en gång för alla.

Nu och då så hör vi alla talas om olika saker om länkar och länkbyggande och ibland blir det ett rejält ståhej runt det. Nu så är det på ropet att prata sig trött om hur viktigt det är med värde i innehållet och liknande. Och ja, det stämmer att det är superviktigt. Men det är länkar också.

En del påståenden kommer sprunget ur rena missförstånd och missuppfattningar. Du hör ibland påståenden som t ex "Be inte om länkar", "Undvik att satsa på länkbyggande" och liknande.
SEO är ett område som ständigt förändras och utvecklas och det ger upphov till stor osäkerhet i branschen som i sin tur då föder olika påståenden. Inte helt ovanligt att dessa då är rena felaktigheter.

Jag höll på med SEO när både Google Penguin och Google Hummingbird dök upp och har sett hur saker ändras och utvecklas. Jag vill ge er mina erfarenheter och lärdomar från vad jag har sett fungerar och inte fungerar.

1. Skapa innehållet så kommer besökarna

Många är dem olika marknadsförare och seo-konsulter som hävdar att man bara behöver skapa bra och relevant, intressant innehåll på webbplatsen så kommer besökarna automatiskt. Visst, för en del webbplatser stämmer det säkerligen men för den stora merparten (typ 95 % ) av alla webbplatser så behövs det arbetas på flera olika plan för att lyckas med att driva trafik till sin site.
Du måste helt enkelt tala om för "alla" att ert innehåll finns och ett av sätten att göra det på är genom just länkar.

Den största majoriteten av dem som söker på Google klickar på något av dem organiska resultaten. En studie om klick i sökresultaten visar att för varje annonserat, betalt utrymme i sökresultaten så går det 11,6 klick på dem organiska sökresultaten. Det här visar på betydelsen av länkar.

2. Du behöver inte länkar för att ranka högt upp

Ett påstående som alltid har funnits och det är intressant att det förekommer än idag. Visst, du kan ranka hyfsat ok på sökord, sökfraser med mindre sökvolym men i ett längre perspektiv och för att nå ut till hela er målgrupp så behöver ni länkar. Så är det bara.
Med erfarenhet kan jag säga att ju mer auktoritära siter du får som länkar till dig ju bättre ranking har du möjlighet att få. När du har länkar så måste du också ha din onpage seo i ordning. Här kan du läsa mer on hur du ska göra onpage seo.

Men enbart en stark "backlink profil" eller en grymt bra onpage seo tar dig inte hela vägen fram dit du vill. Du behöver båda.

3. Bara länkar från domäner med stark auktoritet betyder något

Självklart ska du sikta mot att få så många siter med hög auktoritet som möjligt att länka till dig men det är bara en parameter du ska tänka på.
Kom alltid ihåg att det är viktigt med relevans. Om en site är väldigt relevant för er och er webbplats men inte har så stark DA (Domain Authority) så är det ändå stort värde för er att få en länk därifrån. Man behöver komma ihåg och framförallt förstå att dem flesta webbplatser som kan vara intressanta för er länkstrategi oftast är webbplatser med lägre DA - helt enkelt för att dem bara är starka i sitt område. Men som med så mycket annat så är relevansen många gånger viktigare än en stark DA.

När man ska identifiera siter att få länkar ifrån så ska man också tänka på vilken trovärdighet har den här siten i sin bransch och i vår bransch, om det är olika branscher. Är webbplatsen sedd med stor trovärdighet och har ett starkt varumärke i branschen så är det värt mycket att få en länk därifrån.
En viktig sak som jag vill avslöja för er nu är också att Google faktiskt analyserar "alla" era backlinks och hittar dem då bara länkar från siter med riktigt hög DA så ser det misstänkt ut för dem och kan straffa er för det. Så tänk på att sprida ut er backlink-profil.

Vad stämmer egentligen när det gäller länkar och hur ska man arbeta med länkar?

Rätt länkar hjälper er över tid.

4. Fokusera bara på att få länkar till sidor som du vill ska konvertera

Om du tror att du enbart ska få länkar till sidor på din webbplats som har som syfte att få besökaren att konvertera så är du lite fel ute. När man besöker en sida, framförallt för första gången, så vill man ju få ett bra innehåll presenterat och det ska vara intressant.

Konvertera är sekundärt i det läget så du behöver fokusera på att lyfta fram ditt innehåll som är relevant för besökaren. Sedan kan du få besökaren att konvertera genom t ex intern länkning.

5. Du måste skapa världens bästa content. Hela tiden.

Man pratar på den internationella marknaden inom seo om linkable assets.Det är helt enkelt innehåll som har som syfte att dra till sig länkar lite enkelt förklarat. Här hittar du mer information om linkable assets.

Innehållet behöver inte vara sidor med flera tusen ord eller tunga guider till något. Fokusera istället på att bygga ett intressant material som din målgrupp och andra inom er bransch är intresserade av. Om dem gillar ert material så kommer dem hjälpa till att sprida det och också länka till det.
Tänk dock på att vara auktoritär i det du skriver - med andra ord använda fakta, gör källhänvisningar och ge exempel på hur man kan använda det du skriver om. Vi skrev en liten mindre guide om bra seo verktyg som du hittar här som exempel på det.

6. Skicka massmail och be om länkar

En länkstrategi ska alltid utgå från att det är relevanta, värdeskapande och nyttiga länkar som ni vill få till er site. En del seo-konsulter kommer föreslå till er att skicka ut ett stort antal mail till olika siter för att be om länkar eller att kanske få skriva en artikel på deras webbplats.
Att skicka mail är bra men ni måste göra det mer lite mer känsla och vara lite mer personliga - varför ska mottagare länka till er, vad får den personen/företaget tillbaka och hur är era webbplatser länkade till varandra?.

Ni ska ju och vill (väl?) skapa och sprida ert innehåll på ett sätt som ger er värde på sikt, eller hur? Då kan ni inte skicka ut opersonliga förfrågningar om samarbete, för det är samarbete det handlar om när ni ska införskaffa länkar.

7. Länkar är bara för Google och deras algoritmer

Länkar är en av grundpelarna i Googles algoritmer och struktur men långt infrån det enda som verkligen betyder något.
Genom att ni syns på flera platser och i olika forum så stärker ni också kännedomen om erat varumärke och på så sätt bidrar det till mer trafik i slutändan.

När man jobbar med länkstrategier och länkbygge så pratar ni med många olika siteägare, webmasters och influencers och det är värdefullt långt längre än bara det aktuella länkutbytet. Ni bygger ju relation och om ni bara gör det på rätt sätt så kommer ni ha kvar relationen långt efterår och kan sdra nytta av det då på olika sätt.

8. Använd er bara av "exact match anchors"

Eller hur.
Det här är tagit rakt ur en saga eller liknande. Att påstå att man bara ska jobba med exakt matchning när det gäller era sökord och era ankartexter är en ren myt.

I Googles begynnelse var det ett bra sätt att stärka sin ranking genom att ha sina sökord eller sitt varumärke i ankartexterna. Det fungerade då men det fungerar inte nu.
Som jag nämnt flera gånger så förändras och utvecklas SEO och Google och jag tycker att det är till det bättre hela tiden. Tänk på att er länkprofil ska vara naturlig och då kan ni ju inte använda samma ankartexter i alla era länkar. Det tolkar Google som spam och ni blir straffade. Var variationsrik, använda LSIér och long-term sökord, sökfraser i era ankartexter. Det tolkar Google mer positivt men det blir också mer intressant och mer användarvänligt för besökaren.

9. Man måste vara en riktig tech-guru för att jobba med länkar

Förut ja, men inte idag. Nu "räcker" det med att du kan SEO och förstår hur tekniken fungerar och framförallt har koll på vad du inte ska göra. Då kommer du en bra bit på vägen med ditt länkarbete.

För att kunna skapa bra, värdefulla länkar så är det viktigaste att man kan skapa intressant, värdeskapande innehåll och är bra på att bygga relationer. När allting kommer till kritan så handlar det om att kommunicera, skapa trovärdighet, bygga stabila relationer och att identifiera trender och möjligheter för er.

10. Alla "follow" - länkar ger samma värde

Även placeringen av en länk på sidan spelar en stor roll. Om två länkar finns på exakt samma sida (inte samma domän utan samma sida) så kommer en länk som finns i det viktigaste utrymmet på sidan, "above-the-fold", att vara mer värdefull. Den presenteras för besökaren utan att denne behöver scrolla t ex.

Samma sak gäller om ni har två länkar på samma domän men på olika sidor. Dem kommer värderas olika beroende på olika parametrar och ingångsvärden. En länk i en footer som återkommer på alla sidor på webbplatsen värderas rätt lågt medan en länk som syns en gång på rätt plats, vid rätt innehåll och med rätt ankartext kommer värderas högre.
Även här spelar innehållet en stor roll som ni märker.

En sammanfattning om sanningen med länkar

Att skaffa länker, "länkbygge", är egentligen ingen djupare forskning eller rocket-science. Det som rör till det är alla missuppfattingar, rykten och lägner som ju i mångt och mycket beror på att Googles riktlinjer, regler ändras relativt ofta.
Men ta del av dem olika myterna och lögnerna ovan och gör dem inte så är ni på god väg.

Författare: Magnus Strandberg

Om artikelförfattaren

Gör:

Jobbar med SEO och Digital Marknadsföring, bloggar, poddar och gör mycket annat. Jag brinner verkligen för affärsutveckling och att bryta gränserna för vad man "får" göra inom onlinemarknadsföring. Just det - jag springer 2 km varje dag också.

Om:

Pappa till en oerhört nyfiken och teknikintresserad kille - undrar var han fick sitt teknikintresse ifrån?
Gillar att resa och har rest en del med bil genom Europa. Blev stoppad av Polsk polis en gång som ville ha en "special tax for foreigners" på 30 Euro. Kontant så klart. #cashisking

Vill:

På riktigt - göra befintliga saker bättre. Skapa det som ger människor och företag det lilla extra värdet som underlättar vardagen t ex. Vad jag vill med den här byrån är att skapa en leverantör och partner till företag inom olika branscher som levererar det man säljer. Rakt på och utan skitsnack.

Vill ni få koll på er länkprofil?
Ring oss eller skicka ett mail till oss och låt oss få hjälpa er med det.